המסחר שייפגע באופן משמעותי, פקקי התנועה שיגדלו ופרויקט שישרת בעיקר את תושבי הרצליה. בעלי חנויות ותושבים ברחוב סוקולוב וחברי מועצה מסבירים מדוע פרויקט הנת"צ לא ייטיב עם רמת השרון. העירייה: "רחוב סוקולוב יהפוך למחודש ומוביל עם מערכת היסעים מתקדמת לצד תחבורה ציבורית מהירה ותחבורה ירוקה"

 

שרון יונתן

זעם רב מופנה בימים האחרונים כלפי ראש העירייה, אבי גרובר, מצד בעלי חנויות ותושבים ברחוב סוקולוב לנוכח אישורה של תכנית הנת"צ (נתיבי תחבורה ציבורית) במועצת העיר בשבוע שעבר.

אל תוותרו על החלומות שלכם! הירשמו לתואר ראשון או שני בשערי מדע ומשפט בהוד השרון. לחצו לפרטים > המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט

על פי התכנית, יחלו בחצי השני של שנת 2023 העבודות לסלילת שני נתיבי תחבורה ציבוריים ברחוב סוקולוב, אחד לכל כיוון, שיעברו במרכז הכביש (צד שמאל של כל נתיב – נת"צ שמאלי), כאשר בצדדים ישאר נתיב נסיעה אחד בלבד לרכבים פרטיים ומספר חניות לא גדול, אשר מספרם לא ידוע עדיין. העבודות אמורות להסתיים תוך שנתיים ולפי לוח הזמנים הנוכחי, לקראת סוף 2025 יפתח הנת"צ.

הטענה של רבים מתושבי רמת השרון היא כי הנת"צ ישרת בעיקר את תושבי הרצליה והוא יהווה למעשה חיבור מהיר של תחבורה ציבורית בין הרצליה לתל אביב על חשבונם של תושבי רמת השרון, שיסבלו מנתיב תנועה אחד בלבד ברחוב הראשי בעיר, דבר שיחריף את פקקי התנועה. בנוסף, יהיו מעט מקומות חנייה, תקופת עבודה ממושכת וכל זאת לאחר תקופת משבר הקורונה שסיומה עדיין לא נראה באופק.

שאול חכם, בעל חנות ברחוב סוקולוב, ביטא את תחושת בעלי החניות ל"שרון און ליין": "כל בעלי החנויות באטרף מההחלטה של העירייה ולא מבינים את ההיגיון שעומד מאחוריה. המסחר בסוקולוב בנוי על חניה בסמוך לחנויות. לא תהיה חניה לא יהיה מסחר. זה פשוט מאוד. תושבי רמת השרון לא יגיעו עם תחבורה ציבורית לסוקולוב כדי לקנות בחנויות הרחוב. כולם יודעים שמדובר בנתיב תחבורה שישרת בעיקר את תושבי הרצליה. אני לא נגד תחבורה ציבורית אבל לא הגיוני שזה יעבור בסוקולוב שהוא גם כך רחוב צר ויהפוך לפקוק יותר. את הנת"צ יש להעביר בעוקף המערבי שיסלל בעתיד. הפקקים שיש היום בסוקולוב הם כלום לעומת מה שיהיו בעתיד כאשר יהיה נתיב תחבורה אחד לכל כיוון".

שאול מביא נקודת מבט של בעל חנות: "לא מספיק שיש תקופה קשה של הקורונה שאף אחד לא יודע מתי היא תסתיים, אז סלילת הנת"צ תחסל את הרחוב המסחרי של העיר. מי שיצליח לשרוד את הקורונה יאלץ להילחם על חייו בנת"צ".

שאול, שמעת על בעלי חנויות שתומכים בתוכנית?

"ממש לא. כל בעלי החנויות נגד באופן גורף ואנחנו מתכוונים להתארגן ולצאת למאבק בהחלטה האומללה הזאת. כולם אומרים שזה יהיה אסון. בעלי החנויות יבואו חשבון עם ראש העירייה בקלפי. אנחנו לא מצליחים להבין את ההחלטה הזאת, כנראה שלוחצים עליו ממקומות אחרים. מה שבטוח, הנת"צ לא ישרת את תושבי העיר".

אסינמטק. אסי דיין. עשור למותו. 9.5-30.5 2024. תרבותית,עיריית הרצליה, סינמטק הרצליה

שחר מיכאלי, תושב הרחוב, אמר: "לאורך כל הדרך אבי גרובר אמר שהוא חתם רק על הסכמה עקרונית ולא מחייבת שלא תפגע בתושבי העיר. בפועל הוא הביא לאישור המועצה החלטה שהוא קיבל בלי שיתוף ציבור אמיתי אלא רק אחד כזה שנעשה מזמן. רחוב סוקולוב יהפוך למכלאה עם מספר גדרות חוצצים. אמרנו לו בעבר שזאת תכנית גרועה אבל הוא התעקש ללכת איתה עד הסוף".

שחר, כתושב הרחוב, אלו עוד השלכות יהיו על הרחוב כתוצאה מהנת"צ?

"כולם יודעים וזה לא סוד שהנת"צ ישרת בעיקר את תושבי הרצליה. בעבר נעשו בדיקות תנועה מהם עלה כי 60 אחוזים מהרכבים שנכנסים לסוקולוב יוצאים ממנו גם בצד השני, כלומר, תנועה עוברת לכיוון ת"א או הרצליה. הנת"צ יחסל סופית את רחוב סוקולוב. ועוד לא קיבלנו הסבר, איך משתלב המטרו לאחר הנת"צ. הרי מה, יהפכו את כל התשתיות בשביל הנת"צ ואחר כך שוב בשביל המטרו? רק לחשוב כמה שנים הרחוב הזה יעבור עבודות".

אתה לא רואה את תושבי רמת השרון נוטשים את הרכב הפרטי לטובת התחבורה הציבורית?

"ממש לא. מי שחושב שתושבי רמת השרון, שיש להם לפחות 2 מכוניות לכל בית אב, יעזבו את הרכב לטובת תחבורה ציבורית אז הוא משקר לעצמו. אני בעד תחבורה ציבורית אבל צריך להבין את המשמעות של הנת"צ ולהגיד את האמת, שהוא משרת בעיקר תושבים מערים אחרות ולא את תושבי רמת השרון. מה עוד, שאם כבר נת"צ אז היו צריכים לבחור באופציה של נת"צ ימני, שהנוסעים בתחבורה הציבורית ירדו ליד המדרכות ולא יצטרכו לחצות כבישים. מי שיהנו מהנת"צ הם בעיקר תושבי מורשה שיקבלו תדירות גבוהה יותר של תחבורה ציבורית מהשכונה לכיוון הסינמה סיטי. אני מאמין שבעתיד הקרוב תחל התארגנות של תושבים להתנגדות לתוכנית".

ההתנגדות של חברי המועצה

בהצבעה שהתקיימה בשבוע שעבר בתום ישיבת מועצת העיר תמכו שבעה חברי מועצה בתוכנית לעומת ארבעה שהתנגדו לתוכנית. מה חושבים חברי המועצה המתנגדים לתוכנית הנת"צ השמאלי? נפתח עם יו"ר האופוזיציה, חבר המועצה רוני בלקין שאמר: "התוכנית במתכונת הנת"צ השמאלי יוצרת הפרדה בין הגדה המזרחית של רחוב סוקולוב לצידו המערבי. נת"צ ימני בשילוב שילוט דיגיטלי יהווה פגיעה פחותה בתנועה, במסחר, בפניות לרחובות המקבילים עתידית העוקף המערבי ואחריו המטרו יקטינו דרמטית את הצורך בנת"צ היות והעומס התעבורתי על סוקולוב יקטן. תשתיות הנת"צ השמאלי ימשיכו לפגוע ברחוב כשהצורך יקטן בשונה מנת"צ ימני בו החזרת הרחוב לקדמותו פשוטה וזולה".

גיא קלנר, סגן ראש העירייה: "התוכנית תפגע בתושבי רמת השרון, במסחר בסוקולוב וגם בעירוניות של הרחוב. היא אולי תיטיב עם זמני הנסיעה של האוטובוסים, אבל תפגע באינטרסים שלנו כפי שפירטתי. לקיחת חלק משמעותי מהכביש לצורך בניית הנת"צ והתחנות שלנו, תוביל למצב שבו ישאר רק נתיב של רכב פרטי בנסיעה צפונה ובנסיעה דרומה, דבר שיקשה מאוד על הרכבים הפרטיים בעיר. אי התנועה במרכזו של הכביש יפגע מאוד בזרימת העוברים והשבים לחנויות, בירידה ובעלייה לאוטובוסים ובאופן כללי ובכלל הרחוב יקבל תצורה שאינה מקומית ואינה רמת שרונית ויופקע לצרכים שברובם אינם צרכינו".

חבר המועצה ירון גדות: "ההחלטה על הנת"צ צריכה להתקבל לאחר פתיחת הכביש העוקף המערבי ולדעתי בו צריך, אם וכאשר, להיות נתיב תחבורה ציבורית כיוון ששישים אחוז מהתעבורה שנכנסת לסוקולוב רק עוברת דרכו לתל אביב. אז שיעברו מסביב. אישור ההחלטה עבר כמחטף באישון לילה ואלמלא ניצול הקורונה על ידי ראש העירייה, ישיבת המועצה הייתה מלווה במחאות של תושבים רבים".

חבר המועצה עידן למדן: "ההחלטה בעניין הנת"צ, וקביעתו כשמאלי, היא החלטה לא טובה, שתעמיק לצערי את הפגיעה ברחוב, על תושביו וסוחריו, וגוזרת עליו עוד שנים ארוכות של גסיסה איטית. זאת ועוד, הפגיעה החמורה היא גם בשכונות מסביב מבחינה תנועתית. מצער שחרף התרעות בעבר ההחלטה התקבלה ללא ביסוס ממשי, ללא הצגת חלופות רלוונטיות וללא לוחות זמנים, ונראה שכל הדיון היה מן השפה ולחוץ. התסכול מתעצם לנוכח זה שהפתרון מוכר וכבר מוכח – נתיב ימני, כנהוג בת"א, עם מגבלות, שהיה נותן מענה מיידי לתחבורה ציבורית".

העירייה: רחוב סוקולוב זקוק לשינוי

מהעירייה נמסר בתגובה: "רחוב סוקולוב, כמו רחובות מסחריים רבים בישראל, סובל ממצוקה ארוכת שנים. המצוקה החמירה עם השנים בגלל שינויים בהרגלי צריכה, פתיחת קניונים ועוד. מה שיסייע לסוקולוב לצמוח מחדש אינה התרפקות נוסטלגית על העבר אלא שינוי חשיבה והפיכת סוקולוב לרחוב מחודש עירוני ומוביל עם מערכת היסעים מתקדמת לצד תחבורה ציבורית מהירה ותחבורה ירוקה – שבילי אופניים. העירייה וגופים נוספים עתידים להשקיע מעל 100 מיליון שקלים בעשור הקרוב בפרויקטים השונים על מנת להרים את רחוב סוקולוב. כבר בזמן הקרוב יעבור הרחוב מתיחת פנים אבל זהו רק קצה הקרחון. ראש העירייה יקיים מפגש פתוח עם תושבים בשבוע הבא, הודעה מסודרת על כך תצא בימים הקרובים"


להצטרפות לקבוצות הוואצאפ של "שרון אונליין"

קבוצת הרצליה לחץ כאן

קבוצת רמת השרון לחץ כאן

קבוצת רעננה לחץ כאן

קבוצת כפר סבא לחץ כאן

קבוצת הוד השרון לחץ כאן

קבוצת כפר שמריהו לחץ כאן

קבוצת כפר יונה לחץ כאן

קבוצת נדל"ן לחץ כאן

לדף הפייסבוק של "שרון און לייין" לחץ כאן

לעמוד האינסטגרם של "שרון און ליין" לחץ כאן