בהתנגדות קוראים עשרות התושבים, המתגוררים ברחובות השרף, בן גוריון והאזור, לשנות את התוואי המוצע של המטרו ולהסיט את התחנה המתוכננת להיבנות ברחוב השרף. התושבים לא מבינים מדוע נבחר התוואי הנוכחי ומיקום התחנה ומציעים שתי חלופות מטעמם

שרון יונתן

שלב נוסף במאבק התושבים בתוכנית המטרו: כ- 50 תושבים מרמת השרון הגישו לועדה לתשתיות לאומיות (הות"ל) התנגדות בנוגע לתוואי הרכבת התחתית המיועד לעבור לאורך רחוב השרף ברמת השרון והתחנה המיועדת להיבנות ברחוב השרף, במקטע שבין הרחובות לבונה ושניר (בתמונה).

מתאמנים בלי תוצאות? יעל רותם דיאטנית קלינית!

על פי התכנון של המדינה, קו המטרו m1 ייכנס לרמת השרון מכיוון דרום מערב, יעבור מתחת כביש 5 ולאחר מכן יתעקל לצד מערב ויעבור לאורך רחוב השרף עד שיתעקל שמאלה לכיוון צפון, לרחוב סוקולוב ברמת השרון ומשם להרצליה.

התושבים המתנגדים מתגוררים ברחובות השרף, בן גוריון, לבונה, שניר והאזור. באמצעות עו"ד ענת בירן, הם טוענים כי אין סיבה הגיונית להעביר את קו המטרו לאורך רחוב השרף ולמקום את התחנה בסמוך לבתיהם. "כאשר בוחנים את מיקום התוואי והתחנה, סביבתה ומאפייני האזור אל מול העקרונות שנקבעו על ידי מתכנני התכנית למיקום תחנה, עולה מייד תהיה מדוע נבחר מיקום זה", נפתחת ההתנגדות המפורטת והיסודית, המשתרעת על פני עשרות עמודים.

התושבים טוענים כי האזור בו מתוכננת התחנה מצוי בשולי רמת השרון, ובשוליה של שכונת מגורים שקטה ופסטורלית, המאופיינת ברובה בבנייה דלילה של בתים צמודי קרקע.

לגבי מיקום התוואי טוענים התושבים: "נוכח קיומם של צירי תנועה ראשיים ושדות רחבי ידיים בסמיכות מיידית לבתי המגורים של המשיגים (התושבים המתנגדים – ש.י.), לא ברור מדוע בחרה נת"ע להעביר את תוואי הרכבת תחת בתי מגורים דווקא, כאשר קיימות אפשרויות אחרות להעבירו בשטחים פתוחים או תחת דרכים, בתכנון יעיל ונכון, מבלי לגרום לפגיעה מיותרת וקשה בבתי מגורים".

לגבי מיקום התחנה, נכתב בהתנגדות: "אשר למיקום התחנה, גם הוא לוקה בחוסר הגיון, ובסתירה לאמות המידה שנקבעו על ידי נת"ע עצמה ב"אמות המידה למיקום תחנות". בקליפת אגוז ניתן לציין כי התחנה רחוקה מאוד ממוקדי עניין: היא נמצאת בשולי אזור מגורים דליל באוכלוסייה ומרוחקת מאוד מריכוזי האוכלוסייה הגדולים בעיר. תחנת השרף במיקומה הנוכחי מיותרת, יעילותה מוטלת בספק והיא מהווה בזבוז כספי ציבור שלא לצורך. ביחס הפוך לחוסר היעילות שלה, פוגעת התחנה פגיעה עצומה בלתי סבירה ובלתי מידתית במשיגים ובתושבי הבתים הסמוכים, בוודאי בשלב ההקמה, אך גם בשלב התפעול, בו חלק מבנייני המשיגים בתוך התוואי בתוכנית עצמו והשאר בסמיכות רבה עד כדי שנושקים לתחנה ולתוואי רכבת המטרו".

מירב בראונשטיין עורכת דין ונוטריון. ליווי מקצועי ואיכותי עד להשגת היעד! מקרקעין ירושות וצוואות. יפוי כח מתמשך

שתי החלופות שמציעים התושבים המתנגדים

התושבים, שנעזרו בחוות דעת של שלושה מומחים (אדריכל פרופ' דמיטרי מזו, מומחה בינלאומי לתכנון מסילות ד"ר נייג'יל האריס, מומחה תעבורתי אינג' אברהם שרייבר) טוענים כי קיימות לפחות שתי חלופות טובות, נכונות וראויות יותר לתוואי הרכבת והתחנה, וכי אלו כלל לא נבחנו בבחינות המיקרו. בשתיהן מרוחק תוואי המטרו עצמו מבתי מגורים, ובשתיהן מיקום התחנה עונה בצורה טובה יותר על אמות המידה, שנקבעו על ידי המתכננים עצמם לצורך מיקום נכון של תחנות.

החלופה הראשונה והמועדפת על התושבים נקראת "חלופת משה סנה-סוקולוב" עם תחנה בצומת ראשונים. חלופה זו כוללת את הסטת התוואי המוביל מתחנת "סוקולוב" לתחנת "מרכז תחבורה גלילות", כך שימשיך דרומה בסוקולוב עד מחלף הכפר הירוק ויפנה לכוון מערב מדרום לכפר הירוק, היישר אל תחנת מרכז תחבורה גלילות. בחלופה זו יש רק עיקול אחד ולא שלושה כפי שיש בתוכנית, רדיוס הפנייה בעיקול גדול בהרבה מזה המוצע בתוכנית, כך שקו המטרו יהיה מהיר ויעיל יותר. בהתאם לתוואי זה מציעים התושבים למקם את התחנה על גבי דרך משה סנה מדרום לצומת ראשונים, עם כניסות משני כיוונים, כך שתשרת גם את שכונת נווה רסקו והבניה בדרך ראשונים וסביבותיה, כמו גם את תושבי הכפר הירוק.

את החלופה השניה בעדיפותה מכנים התושבים "חלופת השטחים החקלאיים" ולפיה התוואי המוצע יוסט מעט דרומה מרחוב השרף, יעבור בשטחים החקלאיים הנמצאים בין רחוב השרף לבין כביש 5 והתחנה תוקם בשטחים החקלאיים, ממערב לצומת ראשונים דרך משה סנה שהוא המשכו של רחוב סוקולוב מדרום.

מסלול מטרו רמת השרון - אלטרנטיבות
התוואי המתוכנן (בתכלת) ושתי החלופות המוצעות (בצהוב ולבן)

התושבים טוענים כי "חלופות אלה, המפורטות בהרחבה בחוות דעת המומחים, נמצאו על ידם כעדיפות באופן משמעותי על התחנה והתוואי המתוכננים בתוכנית המופקדת. שתיהן לא רק מצמצמות משמעותית את הפגיעה הקשה במשיגים ותושבי השכונה שמצפון לרחוב השרף, אלא גם משיגות יתרונות משמעותיים כלליים על פני התוכנית המוצעת .מיקום התחנות כפי שמוצע בחלופות על ידי המשיגים, משפרות משמעותית את יעילות התחנה, הן ברמה המקומית- עירונית והן ברמת השירות ותפעול הקו, כמוסבר להלן, ומכאן גם חשיבותן הציבורית".


להצטרפות לקבוצות הוואצאפ של "שרון און ליין"

קבוצת רעננה לחץ כאן

קבוצת הרצליה לחץ כאן

קבוצת רמת השרון לחץ כאן

קבוצת כפר סבא לחץ כאן

קבוצת כפר שמריהו לחץ כאן

לדף הפייסבוק של "שרון און לייין" לחץ כאן

לעמוד האינסטגרם של "שרון און ליין" לחץ כאן