תוכנית המטרו (הרכבת התחתית) עוד רחוקה אבל השבוע הסתיים שלב הגשת ההתנגדויות. העירייה הגישה התנגדות מפורטת ובה דרשה הקמת תחנה נוספת במרכז העיר ושינוי חלק מהתוואי המתוכנן. התושבים מציעים שתי חלופות אחרות לתוואי העובר בהרצליה הירוקה ומביעים חשש בעיקר מירידת ערך נכסיהם, קושי במכירת הדירות ומפגעים בזמן העבודות

שרון יונתן

שלב נוסף במאבק נגד תוכנית המטרו (הרכבת התחתית) המתוכננת: עיריית הרצליה ועשרות תושבים מהרצליה הירוקה הגישו השבוע את ההתנגדויות לוועדה לתשתיות לאומיות (הות"ל) בעניין קו m1 של הרכבת התחתית, שאמור לחצות בעתיד את הרצליה מדרום לצפון.

העירייה הגישה התנגדות מפורטת המשתרעת על פני 64 עמודים. בפתח הדברים כתבה העירייה כי הוועדה המקומית הרצליה תומכת בתוכנית המטרו, אך שמה דגש על הצעתה לשינוי מיקום התחנות והוספת תחנה במרכז העיר. העירייה מבקשת להזיז דרומה, לכיוון רמת השרון, את התחנה המתוכננת בצומת הרחובות בן גוריון- ביל"ו, כך שהיא תתפרש למעשה מדרום לרחוב רבי עקיבא עד כמעט הגבול עם רמת השרון ותשרת את אזור שיכון דרום והסביבה. בנוסף, מבקשת העירייה להקים תחנה חדשה בצומת הרחובות בן גוריון והרב קוק שתשרת את התושבים המעוניינים להגיע לאזור מרכזי זה בסמוך לבניין העירייה. שתי התחנות הנוספות הן סוקולוב – בן גוריון ובסמוך למרכז הבינתחומי. תחנה נוספת שתשרת את תושבי צפון העיר ושכונת יד התשעה מתוכננת להיבנות בסמוך לתחנת הרכבת רעננה מערב.

בנוסף, מבקשת העירייה להסיט חלק מתוואי המטרו העובר תחת מבנים קיימים בקטע שבין תחנת סוקולוב לתחנת הבינתחומי. התוואי החלופי המוצע ע"י הוועדה המקומית נצמד לאורך רחוב טשרניחובסקי ולמעשה מסיט את התוואי לכיוון דרום מזרח ביחס לתוואי המתוכנן. בהמשך מפרטת העירייה את דרישותיה לגבי יציאות וכניסות לתחנות השונות ודורשת את הבטחת יציבות המבנים ההיסטוריים במהלך העבודות. עוד דורשת העירייה את פיתוח המרחב הציבורי באזור התחנות וביצוע סקר עצים בשטחי העבודות.

התנגדות התושבים

התנגדויות התושבים הוגשו בשתי קבוצות. הגדולה ביניהן מאגדת סביבה כ- 120 בתי אב מהרחובות טשרניחובסקי, בני בנימין, אשר ברש, זלמן שניאור, סמילנסקי, מלכי יהודה, כ"ט בנובמבר, ה' באייר ועוד. את ההתנגדות בשמם הגיש עו"ד ברק קינן ממשרד עו"ד פירון. בהתנגדות טוענים התושבים כי מתווה המטרו בהרצליה, העובר בסמוך ומתחת לבתיהם, יגרום לנזקים אדירים, פגיעה בנכסיהם ופגיעה מהותית בתכנון האורבני ופיתוח אזור הרצליה הירוקה.

המתנגדים הציעו שתי חלופות, אחת מערבית ואחת מזרחית, שימנעו את מעבר הרכבת התחתית בהרצליה הירוקה: החלופה הראשונה (המערבית) – לאורך רחוב הרב קוק, צפונה לרחוב ז'בוטינסקי ובסופו מזרחה לרחוב מנחם בגין ומשם לתחנת הבינחתחומי. החלופה השניה (המזרחית) מתחילה בתחנת סוקולוב – בן גוריון ומשם מזרחה לאורך רחוב סוקולוב, צפונה לאורך דרך ירושלים (עם תחנה נוספת ליד נווה עמל), מערבה לאורך רחוב הבריגדה היהודית עד תחנת הבינתחומי.

התושבים חוששים מהלא נודע מאחר והתוכנית כוללת סעיפים לטענתם בלתי סבירים בעליל כגון מתן סמכות להורות על הריסת כל מבנה בתחום בתכנית. מסיבה זו הם מביעים חשש לגבי הפקעת שטחים והריסת מבנים בעתיד. לטענתם, פרויקט מורכב ומסובך מסוג זה יגרום גם לפגיעה קשה באיכות חייהם עקב מטרדים שונים של רעש, אבק, עומסי תנועה, מגורי פועלים זרים ועוד. הם דורשים כי אם התוכנית לא תבוצע תוך עשר שנים הוראותיה יפקעו ויראו בה כמבוטלת.

התושבים טוענים עוד כי קיימת פגיעה מהותית ולא מידתית בזכות היסוד של בעלי הנכסים בקרקע וכי המשמעות הכלכלית עברם היא קטסטרופלית מכיוון שקונה פוטנציאלי לא יסכים לרכוש דירה באזור בו הנכס יכול להיהרס בכל רגע במסגרת בתוכנית. המתנגדים טוענים כי למרות שהתוכנית מאפשרת להפקיע גם את השטח התת קרקעי וגם את המפלס העליון, יש להורות במפורש כי ההפקעה תהיה בשטח התת קרקעי בלבד וראוי שתתוקן התוכנית כך שכבר בשלב הנוכחי ניתן יהיה לדעת אילו הפקעות עתידות להתבצע במפלס העליון.

את ההתנגדות השניה הגיש אבנר גל, תושב העיר, בשם 25 בתי אב ברחובות גיסין, בני בנימין, מלכי יהודה, יהלום, שמעון ויזנטל. בהתנגדות ציין גל כיצד קו המטרו יגרום מטרדים לתושבים: "כתוצאה מהעבודות, הן לצורך נתיב המטרו והן לצורך התחנות, יהפוך מרכז העיר וסביבתו לאתר בנייה למשך שנים רבות.  מרכז העיר והאזורים הסמוכים יהפכו לכאוס תחבורתי מתמשך ובלתי נסבל. הרצליה הירוקה תהפוך מאזור שקט לאזור מגורים בלתי ראוי, תוך ירידה (לפחות למספר שנים לא מבוטל) של ערך הדירות. יחד עם זאת, ולמרות הסבל המתמשך, התועלת שניתן יהיה להפיק מאותה הקרבה הינו שולי ביותר, עד כדי לא קיים".

גל מציין מדוע המסלול המתוכנן צריך להשתנות: "המסלול הנוכחי של קו M1  איננו עונה על הצרכים של תושבי הרצליה בפרט, והערים הסמוכות בכלל.  התוואי הנוכחי של קו M1 חוצה את לב העיר ובכלל זה את הרצליה הירוקה, כשמבנה התחנה במרכז העיר, צומת סוקולוב ובן- גוריון. המטרו איננו מתחבר לתחנת הרכבת, איננו מתחבר לפארק הרצליה, איננו מתחבר לבית חיל האוויר, איננו מתחבר לקניון 7 הכוכבים, איננו מתחבר לאיצטדיון הרצליה. עקב כך, המטרו לא יוכל להוות תחליף לרכב פרטי, לא יוביל להרחבת השימוש בתחבורה הציבורית, אך בהחלט יביא למירור חייהם של תושבי הרצליה בכלל והרצליה הירוקה בפרט. אשר על כן, אנו מביעים בזאת את השגתנו הברורה לתוואי המטרו הנוכחי ומבקשים בכל לשון של בקשה לתכנן את הקו כך שישרת נאמנה את תושבי העיר בכך שיתרום לנגישות לאתרי תעסוקה, מסחר, תרבות ופנאי, וכמובן לתחנת הרכבת, ומצד שני לא יפגע באיכות החיים למשך שנים רבות. כל זאת אפשרי ע"י תכנון נכון וראוי".


להצטרפות לקבוצות הוואצאפ של "שרון און ליין"

קבוצת רעננה לחץ כאן

קבוצת הרצליה לחץ כאן

קבוצת רמת השרון לחץ כאן

קבוצת כפר סבא לחץ כאן

קבוצת כפר שמריהו לחץ כאן

לדף הפייסבוק של "שרון און לייין" לחץ כאן

לעמוד האינסטגרם של "שרון און ליין" לחץ כאן