את ההתנגדות לתכנית הבנייה שמקדמת הותמ"ל הגישו חמישה חברי מועצה מהאופוזיציה – איל פביאן, מאיה כץ, רונן וסרמן, תמי גרוסמן ויריב פישר. בהתנגדות הארוכה והמפורטת מסבירים החמישה מדוע לדעתם מדובר בתכנית לא טובה לעיר ומדוע יש להחזיר את תכנונה לועדה המחוזית

שרון יונתן

בתמונה: חברי המועצה עם מסמכי ההתנגדות לתכנית

חמישה חברי מועצה מהאופוזיציה הגישו שלשום התנגדות לתכנית הבנייה "קריית מסלול" בשטח שדה התעופה הרצליה, שאותה מקדמת הוועדה הארצית לתכנון ובניה למתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל). חברי המועצה שהגישו את ההתנגדות הם איל פביאן, מאיה כץ, רונן וסרמן, תמי גרוסמן ויריב פישר, שהם למעשה חמשה חברי האופוזיציה בועדה המקומית לתכנון ובניה.

התכנית, שהופקדה בשנית בחודש שעבר, היא תכנית לבניית שכונת מגורים רחבת היקף, הממוקמת בצפון הרצליה שגבולותיה הם: מצפון לדרך מנחם בגין, מערבית לרחוב כנפי נשרים, מזרחית לתחנת הדלק הקיימת ודרומית לגדר הצפונית של שדה התעופה הקיים. מדובר בתכנית להקמת 2,290 יחידות דיור במבנים של 27 קומות ואחד בגובה של 40 קומות, ובניית מעל ל-46 אלף מ"ר של שטחי מסחר, תעסוקה ומבני ציבור.

בהתנגדותם ציינו חמשת חברי המועצה: "אנו, חברי מועצת העיר הרצליה, תושביה וחברי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה הרצליה- כפר שמריהו, המייצגים אלפים רבים מאוד מתושבי הרצליה המתנגדים לתוכנית זו, ולדרך שבה הופקע התיכנון העירוני בהרצליה, ומונחתות תוכניות בניה עתירות יחידות מגורים מהשלטון המרכזי וללא שילוב ושת"פ אמיתי עם הרשות המקומית, המקדמת מזה מספר שנים תוכנית בניין עיר אחרת ובעלת חזון לפיתוחה של העיר הרצליה בשלבים מאוזנים תוך התייחסויות לתשתיות, ולאחרונה עם שילוב ושת"פ הדוק של הציבור, ליצירת תוכנית שתכווין את פיתוחה של הרצליה תוך שוויון ואיזון בפיתוח בין שכונות ותיקות לחדשות לעשרות השנים הבאות".

לטענתם, קיים פגם מרכזי בהוראות התכנית בכך שהן לא מחייבות את העיקרון של הקמת ופתרון לתשתיות (ביוב, מים, חשמל ותחבורה) לפני אישור לבינוי כלשהו (ובניגוד לעמדת משרד הבריאות). "תהליך לקוי זה עלול להוביל להקמת שכונה נוספת בעלת בעיות תשתית בלתי פתורות למשך עשרות שנים, ולא לטובת תושבי האזור בהווה ובעתיד. לכן אסור לאשר תוכנית זו ויש לשלב את העקרונות הנדרשים בה לתכנון ומימוש תשתיות בסיס כקודם לתוכניות בינוי שיעשה ברמה המקומית או המחוזית, ובשילוב התושבים לטובת פיתוח מאוזן בשלביות המתבקשת ובהתאם לצרכי פיתוחה של העיר".

החמישה מדגישים את עניין הכשל התחבורתי הצפוי בכל האזור לפני שיופעל המטרו ואת העובדה שהתכנית תלויה למעשה בתכנית לתחבורה ציבורית והמטרו וכן בתכנית והחלטות סופיות לפתרון מצב הביוב בעיר, האוסר הקמת שכונות חדשות בעיר. כמו כן, מעלים החמישה נימוקים חשובים נוספים במסמך ההתנגדות.

התכנית היא נטע זר ותכנון לקוי

עוד טוענים כי יש להתנות המשך טיפול בתכנית באישור תכנית מלאה לפתרון בעיות הביוב והניקוז והתניה למימוש התכנית בסיום מימוש פתרון זהי. לגרסתם, התכנית המעודכנת שהופקדה מנציחה את הכשל התחבורתי הקיים באזור למשך מעל לעשור קדימה וכי על התוכנית להתנות את פיתוחה במימוש פתרונות תחבורה תחילה.

עוד טוענים בהתנגדות: "התכנית היא נטע זר ותיכנון לקוי בהקמת שכונה שאינה צמודה לשכונות אחרות – יצירת "התנחלות" בשטח , שכל מטרתה היא לעצור את פעולתו של שדה התעופה הרצליה מתכליות הזרות לחוק הותמ"ל. התכנית היא חלק בלתי נפרד מתוכנית השלד לרובע הצפוני וצריכה להיות מתוכננת ומאושרת אך ורק כחלק בלתי נפרד ממנו".

עוד נכתב בהתנגדות: "הליך תכנון התכנית רצוף בחריגות מהותיות מלוחות זמנים ומכללי הצדק הטבעי בין היתר: הימנעות משמיעת הרצליה, גם החלטות ועדת המשנה להתנגדויות והותמ"ל מ- 13.5.20, בעובדה שהרכב ועדת המשנה להתנגדויות כונס בחריגה מהדין ומכללי הצדק הטבעי, לוחות הזמנים והתנאים שנקבעו בימים אלה להתנגדויות ועוד. חריגות מהותיות אלו מההליך ההוגן והאחראי מלמדות על סתירת תקינות המעשה המנהלי והציבורי והנטל להוכחת ההליך התקין עובר לותמ"ל".

החמישה מסכמים את התנגדותם: "לא ניתן להפקיד תכנית המקודמת בותמ"ל מחדש וככל שהותמ"ל מכירה בכך שיש לשנות את התכונית, באופן שלא יפגע ממנה אדם אחר, עליה לדחות את התוכנית ולהעבירה למסלול התכנון הרגיל, בוועדה המחוזית"


להצטרפות לקבוצות הוואצאפ של "שרון און ליין"

קבוצת רעננה לחץ כאן

קבוצת הרצליה לחץ כאן

קבוצת רמת השרון לחץ כאן

קבוצת כפר סבא לחץ כאן

קבוצת כפר שמריהו לחץ כאן

לדף הפייסבוק של "שרון און לייין" לחץ כאן

לעמוד האינסטגרם של "שרון און ליין" לחץ כאן