תכננתם להצטרף למהפכה ולהקים אתר מסחר מקוון – אך לא ידעתם איך? ענת בסט, יועצת אסטרטגית שמתמחה בדיגיטל וחדשנות, מגלה כיצד מחלצים את כל התובנות שיהפכו את האתר לכוכב ברשת ולמה אסטרטגיה היא חוף המבטחים שבו נמצא האוצר החבוי שלכם

שנת 2020 שברה את שיא הקניות המקוונות והכניסה לתוך חיינו שינויים גורפים בהרגלי הצריכה. רק בארה"ב לבדה נרכשו מוצרים אונליין בשווי של 4 טריליון דולרים עד לסוף השנה, כאשר נתח הרכישות הכללי עמד על 69%, מתוכם 58% שרכשו מוצרים בתדירות חודשית קבועה. 

ומה אצלנו? סך הרכישות באשראי לשנת 2020 הגיעו לכ-364 מיליארד שקלים, מה שמלמד לא רק על נפח השוק הדיגיטלי המאסיבי של 2021, אלא גם על פוטנציאל הגדילה העצום שעוד בדרך. כמה גדול עומד להיות השוק הזה? ההערכות מדברות על צמיחה מ-14% ל-22% בשוק האיקומרס האמריקאי תוך שנתיים, שיכלול באותה נקודת זמן כ-300 מיליון תושבים שעתידים לקנות אונליין. או במספר מרשים אחר אם תרצו, לא פחות מ-91% מסך אוכלוסיית ארה"ב שתרכוש מוצרים אונליין עד לשנת 2023.

הכל מתחיל ונגמר באסטרטגיה

אם יש לכם רעיון או חזון לאתר מכירות מדהים אבל אתם עדיין לא נמצאים בעולם הקניות המקוונות, כדאי שתשאלו את עצמכם למה. כי בין אם תרצו לכבוש את העולם כולו, את ארה"ב או רק את ישראל, אתם נמצאים בעולם האפשרויות הבלתי מוגבלות וכל שעליכם לעשות הוא את הצעד הראשון בהקמת החנות האינטרנטית הראשונה שלכם. עכשיו רק נותר לברר איך בדיוק עושים את זה.

התחנה הראשונה בדרך לחנות האינטרנטית שלכם היא האסטרטגיה השיווקית. עוד לפני שתיגשו לבניית החנות, חשוב שתקיימו פגישות אסטרטגיה שמטרתן לגבש תובנות בנוגע לעסק שלכם ולצאת עם סוג של החלטה: להבין מה אתם רוצים, למי תפנו וכיצד תניעו את החנות שבקרוב תתחדשו בה.

אסטרטגיה היא לא רק שילדת העסק שלכם והמפתח להבנה שלו, אלא גם תהליך שנועד לחסוך עלויות משמעותיות וכבדות בהמשך הדרך. לא אחת קורה שמגיעים אלינו עסקים שלא עברו תהליך אסטרטגי כלשהו, דילגו ישירות להקמת האתר והשתמשו לאורך הדרך בתקציבים מטורפים, מבלי שהצליחו להבין מעולם איך השקיעו כל כך הרבה מבלי לקבל תוצאות.

מיפוי, תכנון, חשיבה והחלטות

ככל שהתהליך האסטרטגי להקמת החנות המקוונת שלכם יגיע לרבדים עמוקים יותר, כך תוכלו להתמקד, להתפקס, להתלבט ולבצע בדיקות מקיפות כדי להבין את היקף וסגנון העיסוק שאתם עומדים לאמץ.

הנה מספר נקודות עיקריות שיעלו וייבחנו במהלך תהליך אסטרטגי מקצועי. מענה על נקודות אלה ואחרות יוביל לתובנות עסקיות ואישיות שיהוו בסיס לגיבוש תכנית עסקית ויצירת תשתית נכונה להקמת אתר מסחר מקוון: 

  • מה אני רוצה למכור, למי ואיך?
  • מהי הזהות העסקית שלי ומהי הדיגיטלית? האם יש הבדל ביניהן או שהן משלימות אחת את השנייה או שאין ביניהן כל קשר? ,
  • מה מהות העסק? מה החזון והמטרות שלי?
  • מה ארצה למכור בחנות ולמה? ככל שהמוטיבציה והתשוקה לסוגי המוצרים, שימכרו בחנות גוברת, כך ניתן להבין טוב יותר את צרכי הלקוחות, להציע להם מוצרים טובים יותר ולהעניק להם ערך מוסף משמעותי יותר.
  • מה תהיה פונקציונליות האתר? האם הוא ישמש כחנות שבה יימכרו המוצרים שלי? או מוצרים של יצרנים, מעצבים, אמנים, ספקים וכיוצ"ב.
  • האם ישנה חשיבות לבניית חנות מותג? האם ארצה לשלב חלקים נוספים בבניית החנות המקוונת כמו אזורי תוכן, בלוג ועוד.
  • מהו המודל המסחרי שלי וכיצד לתמחר אותו? כיצד לתמחר כל מוצר? מה העלויות שעליי לגלם בתוך עלות המוצר הבודד ומה תהיה הרווחיות פר מוצר.
  • מה תהיה כמות המכירות בשנה הראשונה של הפעילות? מה יהיו ההכנסות מה תהיה הרווחיות שלי? כיצד אמנף את ההכנסות ואגדיל את הרווחיות?
  • מהי הנישה שבה פועלת החנות? מהו תחום הפעילות הישיר ותחום הפעילות הגנרי?
  • מיהם המתחרים שלי? מה המיתוג שלהם, הכוח היחסי שלהם בשוק אילו פעולות שיווק הם עושים?
  • מיהו קהל היעד שלי? מה מאפיין אותו? מהם הרגלי הגלישה שלו? באיזה אפיקים הוא נוהג להימצא ברשת? מהם תחומי העניין של הקהל?
  • מהו שוק היעד? האם להתחיל משוק ישראל או לפנות לשוק הגלובלי כברירת מחדל?

רק לאחר שתענו על כל השאלות הללו ועוד רבות אחרות, תוכלו להתחיל למצוא ולייצר את הערכים המוספים שלכם ולהתאים את המסרים השיווקיים לאפיקי השיווק הרלוונטיים לקהלי היעד שלכם.  ולמה כל זה אמור לעניין אתכם בשלבי בניית חנות אינטרנטית?

משום שהאתר שלכם אמור להיות מותאם מהרגע הראשון לקהלי היעד, לשווקי היעד ולסוגי המוצרים שנמכרים בחנות מבחינת חווית משתמש (UX), עיצוב וויזואליות (UI), מבנה, תכנים, גוונים, שפה, מסרים שיווקיים ועוד.

כמה זמן כל זה לוקח?

משך בניית האסטרטגיה תלוי לחלוטין בכם, בקצב ההתגבשות האישית שלכם וביכולת לענות על כל השאלות הללו מרגע שהן נשאלות. חשוב שתבינו, שגם אתר מסחרי פשוט וזול יחסית מצריך המון זמן עבודה וכסף שיתפזרו לחינם בדיעבד, כל עוד לא תבצעו מראש תהליך אסטרטגי יעיל ומקצועי. לרוב, זה לא מספיק "להעתיק" אתרים מתחרים וגם לא ממש רצוי. אפשר ללמוד מהמתחרים, לנתח את ההצלחות והכישלונות שלהם, אבל אתם חייבים לנסות לגבש את הייחודיות של החנות האינטרנטית שלכם.  

רק בתום שלב האסטרטגיה העסקית והשיווקית תוכלו למצוא את " אבקת הקסמים ", לגבש את היתרון היחסי והייחודיות של החנות האינטרנטית שלכם.

* ענת בסט היא מנכ"לית "Internet Center" ויועצת אסטרטגית שמתמחה בדיגיטל וחדשנות. ליצירת קשר עם ענת לחצ/י כאן.

ענת בסט
ענת בסט – Internet center

גם אתר מסחרי פשוט מצריך המון זמן עבודה וכסף שיתפזרו לחינם בדיעבד, כל עוד לא תבצעו מראש תהליך אסטרטגי יעיל ומקצועי


להצטרפות לקבוצות הוואצאפ של "שרון און ליין"

קבוצת רעננה לחץ כאן

קבוצת הרצליה לחץ כאן

קבוצת רמת השרון לחץ כאן

קבוצת כפר סבא לחץ כאן

קבוצת כפר שמריהו לחץ כאן

לדף הפייסבוק של "שרון און לייין" לחץ כאן

לעמוד האינסטגרם של "שרון און ליין" לחץ כאן