צוואה היא  מסמך משפטי לכל דבר ועניין בו אדם מביע את רצונו האחרון וקובע מה יעשה ברכושו לאחר מותו. ההחלטה באם לערוך צוואה צריכה להיעשות בתשומת לב ובחשבה מעמיקה. עפ"י החוק ניתן לערוך צוואה בארבעה דרכים: צוואה בכתב יד, צוואה בעדים, צוואה בפני רשות וצוואה בע"פ, כאשר לכל צוואה שצוינה לעיל יש לה את הכללים שלה. ככל שאדם אינו עורך צוואה הירושה היא על פי דין  ומתחלקת בין הבת זוג צאצאים.

הבחירה באיזו דרך לערוך צוואה נתונה לראשותו של האדם. יחד עם זאת כל אדם שמעונין לערוך צוואה כדאי שיכיר את הבעיות שעלולות להתעורר לאחר אריכות ימיו של אותו אדם וזאת על מנת לחסוך התדיינויות מיותרות ובזבוז זמן שיפוטי ומשאבים מיותרים ובעיקר לשמור על ההון המשפחתי שיגיע לידיים נכונות.

רצוי ואף כדאי שאדם הרוצה לערוך צוואה לא יעשה זאת בחיפזון ומתוך דחף רגעי, אלא יקדיש לכך מחשבה ותשומת לב רבה. למשל, אדם שכועס על בן משפחה ומחליט בן רגע לשנות את צוואתו יכול לגרום בהחלטה רגעית זו לקרע בתוך המשפחה ובכי לדורות .

השינוי בצוואה שהשפיע על עתיד בת הזוג

מקרה שקרה בין בני זוג שחיו בפרק ב' ולכל אחד מבני הזוג ילדים משלו מפרק א'. באחד מן הימים נקלעו בני הזוג לריב נקודתי כפי שקורה לעיתים בין בני זוג . בשל אותו ריב, בן הזוג החליט בחיפזון לשנות את צוואתו ובמקום לא להוריש לבת זוגתו שום דבר מעזבונו ואף לא להגן ולשמור עליה שתמשיך ותחיה ברמת חיים נאותה עד לאחר אריכות ימים, הלך בן הזוג הפגוע והכועס לעו"ד ושינה את צוואתו, תוך שהוריש את כל רכושו לילדיו מפרק א' ולא הוריש לבת זוגתו דבר, אפילו לא את הזכות להתגורר בדירה המשותפת שלהם עד לאריכות ימים.

התוצאה הייתה שלאחר שבן הזוג הלך לעולמו, נוצר קרע משפחתי בין הילדים ובין בת זוגתו של אביהם. בת הזוג נדרשה למכור מייד את הדירה המשותפת באופן מיידי, תוך שרמת חייה נפגעה באופן משמעותי. בת הזוג מצאה עצמה בגיל 80 ללא קורת גג שהייתה רגילה לה וירדה באיכות רמת החיים לה הורגלה. מיותר לציין כי בת הזוג ניסתה לבטל את הצוואה בטענות כאלו ואחרות כמו חוסר גמירות דעת ומצב נפשי ירוד של בן הזוג, אך במקרה הזה לא הצליחה בת הזוג להרים את נטל ההוכחה ולשכנע את בית המשפט כי רצונו של בן זוגה המנוח היה שונה מלשון הצוואה. הרי שופטים הם רק בני אדם וקשה מאוד לדעת בדיוק מה היה רצון המנוח.

לצוואה יש השלכות הרות גורל

ממקרה זה אנו למדים כי בחיים משותפים ובפרט בחיים משותפים של פרק ב' ובוודאי טרם עוברים בני זוג למגורים משותפים וידועים בציבור, חשוב ביותר לכתוב צוואה כדי שזו תתן "שקט נפשי" לעורך הצוואה ולילדיו מקשרים קודמים. כך ניתן, לאחר הקדשת מחשבה ראויה ומעמיקה לתכנן ולצפות את הנולד, לאפשר לבן או בת הזוג להמשיך בחייהם כפי שהורגלו ולסיים את חייהם בכבוד ולהבטיח שההון  המשפחתי, אשר נצבר בעמל רב יגיע לידיים הנכונות בהתאם לרצון המנוח ולא חלילה לכתוב צוואה הניתנת לפרשנויות שונות, והניח לכך שבית המשפט יידרש לפרש ולקבל החלטות הכי קרוב לרצון המנוח.

לצוואה ישנן השלכות הרות גורל ויש להתייחס לעריכת צוואה בתשומת הלב הראויה. כמו כן, הצוואה מאפשרת למוריש לשלוט ברכושו גם לאחר שזה הלך לבית עולמו ואף לשלוט ברכושו גם יותר מדור אחד קדימה. מכאן כאשר רוצים לערוך צוואה יש לפנות לעו"ד המומחה לצוואות וירושות ומומלץ לא לערוך צוואה ללא הקדשת תשומת לב ראויה ומקצועית.

הכותב הינו עו"ד ונוטריון אייל בן יהודה באום , בעלים של משרד עורכי דין, באום ושו"ת  עורכי דין ומגשרים. בעל תואר שני במשפטים LLM  מאונ' בר אילן בהתמחות בדיני משפחה. משרדו מתמחה בדיני מקרקעין הסכמי מכר, התחדשות עירונית תמ"א 38, חוזים, צוואות וירושות. הכותב משמש כסגן יו"ר וועדת התחדשות עירונית בלשכת עוה"ד.

מייל: Eyal@baumltd.co.il

אתר: WWW.BAUM-ADV.COM

לתיאום פגישת ייעוץ:

טלפון:03-5479777

 


להצטרפות לקבוצות הוואצאפ של "שרון אונליין"

קבוצת הרצליה לחץ כאן

קבוצת רמת השרון לחץ כאן

קבוצת רעננה לחץ כאן

קבוצת כפר סבא לחץ כאן

קבוצת הוד השרון לחץ כאן

קבוצת כפר שמריהו לחץ כאן

קבוצת כפר יונה לחץ כאן

קבוצת נדל"ן לחץ כאן

לדף הפייסבוק של "שרון און לייין" לחץ כאן

לעמוד האינסטגרם של "שרון און ליין" לחץ כאן