תכנית המטרו עברה לשלב הבא, כאשר ביום חמישי האחרון התקיים דיון בהתנגדויות בתכנית קו המטרו m1 (רכבת תחתית) הצפוי לעבור בעתיד בהרצליה (בתמונה למעלה). הדיון הפומבי התקיים מול חוקרת מטעם הות"ל (הוועדה לתשתיות לאומיות), כאשר בפניה הציגו את ההתנגדויות נציגי העירייה והתושבים, כאשר רבים מהם צופים בדיון באמצעות הזום.

ההשגות של עיריית הרצליה הוצגו ע"י הוועדה המקומית, בראשות מהנדסת העירייה, אדר' חנה חרמש, אדר' מיכל גילור ונציגה נוספת, שנכחו פיזית בכל הדיון, וכן כ- 5 מומחים מקצועיים שהשתתפו בזום.

העירייה דרשה הוספת והזזת תחנות – נת"ע התנגדה

העירייה הגישה מספר בקשות והסתייגויות כמו הוספת תחנה בין התחנה המתוכננת בצומת סוקולוב/בן-גוריון (הרצליה מרכז – 6M) לבן-גוריון (7M). בקשה זו נדחתה בטענה כי התחנות המתוכננות נותנות מענה לשירותיות (רדיוס 800 מטר לתחנה). כמו כן הציגה נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) תחזיות שימוש לתחנות השונות והצביעה על חוסר הצדקה לתחנה נוספת.

כמו כן, ביקשה העירייה להזיז את תחנת הרצליה מרכז (6M) מספר מטרים צפונה, כך שתהיינה יציאות בשדרות ח"ן. גם בקשה זו נדחתה בגין עלויות גבוהות הנגזרות מתוואי השטח, כולל משמעות לשימור עצי הפיקוס בשדרה.

העירייה ציינה עוד כי אין במדינת ישראל נסיון לכריית מנהרות מטרו מתחת לבתים מאחר והנתיבים בתל אביב עוברים בעיקרם מתחת לנתיבי תחבורה רחבים יחסית. בדיון ניתנה סקירה מקיפה על סוגיית הבטיחות בתוואי, הרעשים והרעידות, כולל משמעויות של עיקולים ופיצולים בתוואי על רעשים ורעידות.

לטענת העירייה, מחקר שבוצע בנושא ע"י רשות אמריקאית הצביע על חריגות מהתקינה. הפיתרון הנדרש לכך ע"י העירייה הינו חיוב שיכוך באמצעים מיוחדים כחלק מחייב במכרז, החייב להתבצע בעת כריית ודיפון המנהרות שזה פיתרון יקר.  בסוגיה זו הוזכר ע"י מהנדס הבטיחות הבור הענק שנפער ברחבת החניה בביה"ח "שערי צדק" בירושלים, ככל הנראה בגין עבודות תשתית בקרבת מקום. תגובת נת"ע הייתה כי חישוביהם נכונים, ולא צפויה בפועל בעיית רעש ורעידות.

התושבים חוששים מכאוס תחבורתי ועבודות ממושכות

אחד מנציגי התושבים שנכח בדיון היה אבנר גל, המייצג קבוצה של 25 בתי אב, בעיקר מהרצליה הירוקה, ומקיפה את הרחובות גיסין, בני בנימין, מלכי יהודה, יהלום, שמעון ויזנטל ורחוב הס.

עיקר טענות התושבים נוגעות לחוסר הנגישות למקומות מרכזיים בעיר: חוסר קישור לתחנת רכבת הרצליה, חוסר נגישות למרכזי המסחר (קניון שבעת הכוכבים ומתחם המרינה וקניון ארנה), חוסר נגישות למרכזי בידור ובילוי (קניון שבעת הכוכבים, אצטדיון הרצליה, בית חה"א, בית קינן, פארק הרצליה, חוף הים ומתחם המרינה). לטענת התושבים, חוסר יעילות של פיתרון המטרו יוביל ישירות לחוסר שימוש בו.

התושבים הביעו חשש כי העבודות יגרמו לסבל רב עבור התושבים כפי שמסביר אבנר גל: "תחנת הרצליה מרכז ממוקמת בטבורה של העיר, בצומת סוקולוב/בן גוריון. בגין כך, עבודות הכרייה והתשתית תשתקנה את העיר ותגרומנה לכאוס תחבורתי מתמשך ובלתי נסבל לאורך זמן של כ- 10 שנים ויותר. בפרק זמן זה העיר תהיה פקוקה לחלוטין עד כדי שיתוק איזורים רחבים. החשש הוא שהרצליה הירוקה תהפוך מאזור שקט לאתר בנייה בלתי ראוי למגורים תוך ירידת ערך הדירות. גם סוגיית הרעש, הרעידות והבטיחות בכללותה, בעיקר לאור התייחסותו של מהנדס הבטיחות, מאד מטרידה ומחייבת התייחסות רצינית ביותר, תוך שילוב מיטב המומחים. הבור שנפער לאחרונה ברחוב הבריגדה היהודית מחזק את חשיבות הנושא".

גל אמר ל"שרון און ליין": "בהתייחס לכאוס התחבורתי הצפוי, תגובת מנהלת נת"ע הייתה מתחמקת ובסגנון של 'אין מה לעשות'. לאחר שהתעקשתי לקבל התייחסות גם לנושא יעדי המטרו וחוסר הנגישות לאזורים חיוניים, התקבלה תשובה בסגנון "המטרו לא יכול להגיע לכל מקום, ומטרתו גם לשרת את מרכז העיר".

גל הוסיף: "פרויקט מטרו הינו יחיד בדורו ואיננו מאפשר מקצה שיפורים. כל טעות בשלב זה תישאר לנצח. יעדי הפרויקט אינם מושגים ע"י התוואי הנוכחי של קו מטרו 1M והוא איננו עונה על הצרכים של תושבי הרצליה בפרט, והערים הסמוכות בכלל. אזורים חיוניים אינם זוכים לנגישות של קו המטרו, ובכלל זה קישור לתחנת הרכבת (חסר תקדים בעולם). התשלום הכבד אותו עלולים לשלם תושבי האזור איננו עומד בפרופורציה לתוצר חסר היעילות של קו זה. המטרד התחבורתי המסיבי שיווצר סביב תחנה 6M במיקומה הנוכחי הוא בכייה לדורות ומחייב העתקתה דרומה, לאורך ציר בן גוריון".


להצטרפות לקבוצות הוואצאפ של "שרון און ליין"

קבוצת רעננה לחץ כאן

קבוצת הרצליה לחץ כאן

קבוצת רמת השרון לחץ כאן

קבוצת כפר סבא לחץ כאן

קבוצת כפר שמריהו לחץ כאן

לדף הפייסבוק של "שרון און לייין" לחץ כאן

לעמוד האינסטגרם של "שרון און ליין" לחץ כאן