האם בעתיד הקרוב יחליפו מגדלי מגורים את המטוסים על שטח שדה התעופה בהרצליה? הוועדה לקידום מתחמים מועדפים לדיור (הוותמ"ל), בראשות עו"ד שלומי הייזלר, החליטה אתמול (ראשון) לאשר תוכנית מפורטת להקמת שכונת מגורים ('קריית מסלול') במתחם שדה התעופה הרצליה שעתיד להתפנות.

מדובר בתכנית המשתרעת על שטח כולל של 176 דונם והיא כוללת בניית 1,940 יחידות דיור בתמהיל מגוון ו-350 יחידות דיור מוגן. אופי הבינוי כולל מבני מגורים בני 8-27 קומות ובמגדל נוסף בן 40 קומות שיוקם בסמוך לכניסה לתחנת המטרו. בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית כוללת 33,000 מ״ר עבור שטחי מסחר ותעסוקה וכן שטחים פתוחים בהיקף של 34,000 מ״ר, בהם פארק עירוני שיתפרס על שטח של 21,000 מ"ר שיוקם במרכז התוכנית המשמר את תוואי מסלול ההמראה ההיסטורי. אם זאת, בוותמ"ל לא ציינו מתי אמור שדה התעופה להתפנות ממקומו.

בהודעת הוותמ"ל נכתב עוד: "מדובר בתוכנית ראשונה מתוך שלוש תכניות מפורטות המתוכננות ברובע הצפוני של הרצליה ומקודמות בוותמ"ל. החלטת הוועדה לאשר את התוכנית הינה בהתאם להחלטת המועצה הארצית לתכנון ובניה באוגוסט 2019 המציעה לראשונה הסדרה סטטוטורית של השדה באופן זמני במסגרת תוכנית המתאר הארצית לפריסת שדות תעופה (תמ"א 15 ב'). כמו כן, התוכנית שמה דגש על מרחב ציבורי איכותי וכוללת בין השאר הקמת מדרכות רחבות ושבילי אופניים תוך מתן עדיפות להולכי רגל ולמשתמשי התחבורה ציבורית. בקומות הקרקע של מבני המגורים שיוקמו בצירים הראשיים, תוכננו חזיתות מסחריות ליצירת מרחב עירוני פעיל. בשטח התוכנית, מצויים מבנים היסטוריים רבים מימיה הראשונים של הקמת המדינה, אשר התוכנית קובעת לגביהם הוראות שימור. בהיבט התחבורתי, התוכנית הינה בעלת נגישות גבוהה לתחבורה ציבורית ומתבססת על קו המטרו העתידי, תחנת הרכבת מדרום ומתחם תחבורה שמקודם בתוכנית קריית שחקים, תוכנית שגם היא מקודמת בוותמ"ל במקביל".

שרת הפנים, איילת שקד: "מדובר בתכנית משמעותית אשר מוסיפה 1,940 יחידות דיור בלב אזורי הביקוש. זו תכנית ראשונה במתחם שדה התעופה המתפנה. מטה התכנון הלאומי ומינהל התכנון במשרד הפנים יחד עם משרד השיכון ורשות מקרקעי ישראל יקדמו תכניות איכותיות נוספות במרכז הארץ שיתנו מענה הן להיצע יחידות הדיור והן לתשתיות. בנוסף, אפעל שהשדה לא יפונה עד שתקודם החלופה".

יו"ר מטה התכנון הלאומי, עו"ד שלומי הייזלר: "תכנית 'קרית מסלול' הינה תכנית המבטיחה איכות חיים ברמה הגבוהה ביותר עבור התושבים תוך מתן מענה להיצע יחידות דיור מגוון, שטחי ציבור, תעסוקה ומסחר ושטחים פתוחים והיא מהווה נדבך חשוב בפיתוח צפון מטרופולין תל אביב. לצד אישור התוכנית, יעשה מאמץ למצוא חלופה מתאימה לשדה התעופה בהרצליה". התוכנית קודמה ע"י רשות מקרקעי ישראל ונערכה על פרחי צפריר אדריכלים.

תושבי צפון הרצליה מתנגדים לתכנית

מי שמתנגדים בחריפות לתכנית הבנייה על שטח שדה התעופה, הם תושבי השכונות הצפוניות של הרצליה, ביניהן גן רש"ל ונחלת עדה, המעדיפים לראות את המשך קיום השדה ולא בניית אלפי יחידות דיור במגדלים מול עיניהם, על כל הבעיות המשתמעות מכך.

נציגות התושבים ומטה המאבק לבינוי שפוי בהרצליה מסרו בתגובה לאישור התכנית: "תושבי שכונות צפון הרצליה ומטה המאבק לבינוי שפוי בהרצליה דוחים על הסף את תכנית הוותמ"ל ההרסנית על שדה התעופה. תכנית זו אינה ברת ביצוע כל עוד לא נמצא שדה תעופה חילופי אחר לשדה הפועל בהרצליה. המצב חמור שבעתיים, בתוכניות אלו קיים חוסר משווע בתכנון התשתיות הנדרשות הן של כבישים, תחבורה ציבורית ניקוז ומבני ציבור. תכנית קריית המסלול תגרום לפגיעה אנושה באופיין של שכונות צפון הרצליה  ובאזור השרון כולו. תושבי השכונות יחד עם מטה המאבק לבינוי שפוי הגישו עוד באוקטובר בשנה שעברה את ההתנגדויות לתוכנית זו".

עוד הוסיפו: "ההליך שהוותמ"ל משתמש בו כעת אינו חוקי בעליל ובניגוד משווע לכל הליכי האישור הנדרשים הקבועים בחוק הוותמ"ל. לכן החלטת הוותמ"ל אינה ברת תוקף ואינה חוקית. התעלמות הוותמ"ל מההתנגדויות של תושבי בהרצליה, חברי מועצת העיר והעירייה זועקת לשמיים. אפילו דו"ח סופי של החוקר שמונה לבדוק את ההתנגדויות הרבות שהונחו לפניו עדיין לא פורסם כחוק. זהו  שלב מסוכן ביותר שהוותמ"ל מזלזל בהליך שהוא עצמו אמור לפעול לפיו ובכך רומס ברגל דורסנית את  הליכי התכנון  ובניגוד משווע להליכי האישור הנדרשים כחוק. התנהלות מזלזלת ודורסנית זו מוכיחה פעם נוספת את אופיו ודרך התנהלותם של שני הגופים, הוותמ"ל ורמ״י. יחד עם העירייה, חברי מועצת העיר ותושבי הרצליה, נשתמש  בכל האמצעים העומדים לרשותנו כדי לעצור את תכנית הבנייה הקטסטרופלית שתפגע אנושות בתושבי העיר ובאזור השרון כולו, תושבי הרצליה בטוחים בצדקתנו".

יו"ר אגודת התעופה הכללית, עו"ד נתנאל (נתי) פרץ, מסר בתגובה: ״נמשיך לפעול ללא הרף ובכל האמצעים העומדים לרשותנו, לשמירה על שדה התעופה הרצליה, כך שלא יפונה עד שתוקם ותפעל חלופה מתאימה במרחק סביר ממיקומו של השדה כיום. זאת, כפי שנקבע בערכאות משפטיות ובהחלטות גורמי התכנון במדינה לשדות תעופה חלופיים אשר מכירים בחשיבותה של התעופה הישראלית. גם תושבי הרצליה מעדיפים מטוסים ולא בניינים, ריאה ירוקה ופתוחה ולא אתר בנייה לעשרות השנים הבאות״.


להצטרפות לקבוצות הוואצאפ של "שרון און ליין"

קבוצת רעננה לחץ כאן

קבוצת הרצליה לחץ כאן

קבוצת רמת השרון לחץ כאן

קבוצת כפר סבא לחץ כאן

קבוצת כפר שמריהו לחץ כאן

לדף הפייסבוק של "שרון און לייין" לחץ כאן

לעמוד האינסטגרם של "שרון און ליין" לחץ כאן