בשנים האחרונות הולכת ומתרחבת תופעת הגינות הקהילתיות – פרויקט גינון של קבוצת אנשים מאותה קהילה הרואים עצמם מחויבים לאימוץ ולטיפוח שטח אדמה (ציבורי או פרטי). הרעיון של גידול פירות וירקות באופן עצמאי חופשי ברחבי העיר לא חדש בהוד השרון. הוא מוכר לנו מעצי התפוזים הקטנים ושיחי הרוזמרין למשל ששתולים ברחבי המרחב הציבורי. בעידוד ותמיכה של עיריית הוד השרון בעיר פועלות כבר 5 גינות קהילתיות ועוד 2 נוספות מתוכננות בהמשך. הגינות מורכבות מכמה חלקות, שאותן מטפחים תושבות ותושבי האזור.

בעל.ת עסוק, רוצה שיכירו אותך? לקבלת חשיפות שיא בשרון אונליין לחצ.י כאן!

פגשתי לשיחה את נועה בירן, מורה ומנחת סדנאות בנושאי תזונה בת קיימא ומדריכת קידום בריאות ארצית במשרד החינוך – ומי שמרכזת את הגינה הקהילתית ברמתיים. בירן היא ילידת העיר שסבא וסבתא שלה הגיעו למגדיאל ב1934. ״החוויה של לגדול בין פרדסים, בשגרה שבה תמיד יש מה לקטוף בדרך – היא מאוד משמעותית בכינון יחסי כבוד וביטחון עם הסביבה שלי. צו השעה, להבנתי, בתוך הבנייה המסיבית, הבטון והקניונים לאפשר גם לילדים שלנו (אני אמא לשני קטנים) לחוות שגרה שבה הם קוטפים בדרך לפחות חלק מהאוכל שלהם".

חנוכיות מחומרים טבעיים - שת"פ מוצלח עם מגמת קיימות בשכבת י"א. צילום: נועה בירן

חנוכיות מחומרים טבעיים – שת"פ מוצלח עם מגמת קיימות בשכבת י"א. צילום: נועה בירן

נועה, איך נולד הפרויקט?

"המוטיבציה העיקרית של כל העשייה היא להפוך את האפשרויות הירוקות ליותר נגישות בעיר, שכל אחד יוכל להגיע וליהנות מהשפע והירוק ללא תשלום. התבוננו על השכונה שלנו ואיתרנו שטחים שעמדו מוזנחים, יצרנו סקיצה איך להפוך אזור שבחרנו לגינת מאכל שופעת, הגשנו למחלקת ש.פ.ע העירונית תוכנית, הם סיפקו לנו את כל הדרוש, קבענו יום פעילות קבוע בו נפגשים בגינה – מתפתחת קהילה סביב הגינה ואוכל מזין הופך זמין".

פעילות הורים, ילדים ובני נוער בגינה הקהילתית. הוד השרון

פעילות  משותפת עם שכבת י"א בתיכון מוסינזון. צילום באדיבות: נועה בירן

בירן מספרת על שיתוף פעולה מוצלח עם הדור הצעיר: "בחנוכה חברנו למגמת תלמידי מגמת קיימות בשכבה י״א בתיכון מוסינזון. הם חקרו, פיתחו והציגו אפשרויות מקדמות קיימות לחגוג את חג החנוכה כולל אפיית סופגניות עם תותים אמיתיים שהצלנו בסוף העונה, חנוכיות מחומרים טבעיים, חימר תוצרת בית מאדמה מקומית וניירות מבחנים שסיימנו איתם. במקום מטבעות זהב – סוכרית מקליפות תפוזים טריים. אנחנו פועלים להגברת המודעות, לשאול שאלות לגבי ההרגלים שהפכו מובנים מאליהם ושההשלכות ההרסניות שלהם הולכות ומתבררות. איך חוגגים? מה אוכלים? מהיכן הגיע האוכל? איך גודל? אזה תהליכים עבר? איך הוא משפיע על הגוף שלנו? על הסביבה שלנו – בהווה ובעתיד. מתוך התשובות המתגלות – מתגבשות אפשרויות אלטרנטיביות שיש בהן פשטות, שמחה, יופי והרבה בריאות".

בירן מסכמת: "אם נקים עוד ועוד גינות קהילתיות ונעלה למודעות במחלקת הגינון לשתול צמחי מאכל, יהיה יותר ויותר שפע ליותר ויותר אנשים".

פסחוף ישראלי בהרצליה. פעילויות לילדים נוער ומשפחות

להצטרפות לקבוצות הוואצאפ של "שרון אונליין"

קבוצת הרצליה לחץ כאן

קבוצת רמת השרון לחץ כאן

קבוצת רעננה לחץ כאן

קבוצת כפר סבא לחץ כאן

קבוצת הוד השרון לחץ כאן

קבוצת כפר שמריהו לחץ כאן

קבוצת כפר יונה לחץ כאן

קבוצת נדל"ן לחץ כאן

לדף הפייסבוק של "שרון און לייין" לחץ כאן

לעמוד האינסטגרם של "שרון און ליין" לחץ כאן