תושבים מרמת השרון מתלוננים על רעש רב ממטוסים שטסים מעל רמת השרון. מדובר בבעיה שהתגברה בשנתיים האחרונות, בין היתר, מאז סגירת שדה דב, מהלך שפינה את השמיים לטיסות. עיריית רמת השרון ניסתה לטפל בבעיה בעבר וגם לאחרונה פנתה במכתב לשרת התחבורה בבקשה לטפל בסוגיה.

גרים בשרון? תהיו היפר לוקאליים

יש לציין כי קיים נתיב טיסה קרוב שעובר באזור יקום באזור הרבה פחות מיושב אך במקרים רבים המטוסים בוחרים לטוס מעל רמת השרון במסלול מקוצר יותר.

נועם שינטל, תושב רמת השרון סיפר ל"שרון אונליין" על הבעיה המטרידה: "אני ותושבים מוטרדים מאוד מבעיית הרעש הנובע ממסלול הטיסה שעובר מעל רמת השרון. להבנתי המסלול אמור לעבור בין נתניה לשפיים באיזור כמעט לא מאוכלס אולם כדי לחסוך בעלויות הוא עובר מעל רמת השרון. שימוש בתכנת Flightradar24 מראה נתיב שוקק מעל רמת השרון בזמן שבין נתניה לשפיים אין כמעט אף טיסה. נראה שטיפול העירייה הפסיק".

והוא הוסיף: "לפני שנה בערך נפתח נתיב טיסה מעל רמת השרון. הטיסות היו אמורות לטוס יותר צפונה ולהיכנס לאזור שבין נתניה לשפיים – אזור הרבה פחות מיושב. מישהו אישר להם לעשות סיבוב הרבה יותר קטן מעל רמת השרון שזה חיסכון של שני אחוז בעלויות הדלק. המצב שנוצר הוא שאנחנו רואים מעלינו 20-30 טיסות ביום ממש מעל הראש".

לדבריו, הנושא היה בעבר בסדר היום הציבורי אך לאחרונה דעך הטיפול בו. "נשלחה שאילתה, כתבו על זה אבל איפה שהוא זה נדם לגמרי", הוא אומר, "יחד עם זאת, הנושא עולה כל הזמן בקבוצת הפייסבוק של רמת השרון. חשוב להדגיש שאנחנו לא מבקשים להעביר את הטיסות מעל עיר אחרת. המטרה היא לא לגרום לעיר אחרת לסבול אלא להעביר את הטיסות לאזורים פחות מיושבים. גם ברגעים אלה כשאני מדבר איתך אני שומע את הטיסות מעל הראש שלי לכן אני כן רוצה להעלות את הנושא בחזרה לסדר היום. אנחנו רואים מטוסים שטסים בגובה 1400 מטר. זה גובה שיוצר הרבה רעש, ומדובר לא רק בטיסות שמגיעות מאירופה עם מטוסים יותר קטנים. מגיעות גם טיסות מארצות הברית עם מטוסים כבדים וסילון רועש, ולא נראה שרמת השרון כרגע עושה משהו".

והוא מוסיף: "עד לפני שנתיים לא היו טיסות מעלינו הכל עבר בנתיבי טיסה צפוניים יותר. אני חושב שנוצר הסכם לא כתוב שמאפשר לחברות הטיסה לצמצם עלויות דרך מסלול טיסה קצר יותר. העיריות לא התנגדו מספיק. רשות התעופה היא גוף חזק מאוד וקשה להתנגד לו.  יש פתרון אבל הפתרון קצת יותר יקר לחברות התעופה".

דורון כץ נדל"ן מעוניינם למכור נכס?

האם אתם חוששים גם מירידת ערך הנכסים?

"זה בהחלט עלול לפגוע בערך הנכסים. בן אדם קונה בית ברמת השרון, רוצה לשבת בחוץ בשקט, אבל אם בתוך שעה אחת יורדות מעליו שמונה טיסות והוא שומע כל אחת מהן  למה שהוא ירצה לקנות? יחד עם זאת, חשוב להדגיש שזאת לא המוטיבציה שלי. הסיבה העיקרית שאני פועל היא בגלל שזה ממש פוגע באיכות החיים. הנושא עולה כל הזמן בקבוצות הפייסבוק של תושבי רמת השרון. האבסורד הוא שיש פתרון – מסלול צפוני יותר שעובר בין נתניה לשפיים. הוא קיים וטסים בו מטוסים רק שהרבה פחות ממה שקורה מעל רמת השרון. מי שמחליט זה פקח הטיסה והוא צריך לקבל הנחיות לא לעבור מעל שטח מאוכלס".

מה הציפיות שלכם שיקרה?

"הציפייה שלנו היא שהעירייה תנסה ללחוץ יותר. שתלך לאספקטים משפטיים מכיוון שהמדינה יכולה לתת כאן פתרון. לפי מיטב הבנתי הפתרון שבין נתניה לשפיים הוא זה שצריך להיות הנתיב המרכזי. הנתיבי הנוכחי הוא שבירה של הסטטוס קוו על מנת להוזיל עלויות".

מה ההרגשה לחיות עם רעש המטוסים?

"התחושה היא שאתה מרומה. אתה חי ברמת השרון משנת 91', עיר שקטה על גבול המושבה ופתאום יום אחד מתחילות לעבור טיסות מעלינו. היינו בטוחים שזה משהו זמני אבל זה לא מפסיק, ואז לאט לאט אתה מבין שהכל בגלל כסף. מעבירים מטוסים מעל אחד האזורים הכי מיושבים בארץ ואישית מעל הבית שלי. יש שעות שאני לא יכול לדבר בטלפון. בזמן שאני מדבר איתך אני סופר שתי טיסות לפחות. זה מפריע לשבת בשקט. חייבים מוזיקה או טלוויזיה ברקע כדי לא לשמוע. מי שעובד מהבית בשעות היום כמוני שומע את זה מאוד חזק – 20 -30 טיסות ביום לפחות".

כאמור, לאחרונה, שלחה עיריית רמת השרון מכתב לשרת התחבורה מירב מיכאלי, לאחר דוח שהגישה בנושא מסלולי הטיסה. במכתב מבקשת העירייה משרת התחבורה שתישמר ההקפדה על נתיבי הטיסה שאינם עוברים מעל האזורים המאוכלסים בצפיפות. "מזה מספר חודשים", נכתב במכתב, "מתקיימת תנועת מטוסים ערה בגובה נמוך מעל העיר רמת השרון. תנועה זו הינה תוצאה של נחיתות מטוסים החורגות ממסלול הטיסה הרשמי, העובר מצפון לרמת השרון באזור שאינו מטרופוליני.

"מסלולי הטיסות להמראות ונחיתות נקבעו על ידי רשות התעופה האזרחית (רת"א), לאחר עבודה מקיפה ודיונים רבים עם רשות שדות התעופה, מומחי תעופה, ראשי הערים השונות ו גורמי מקצוע נוספים. המודל שאומץ והוחל בינואר 2014, משקף רציונל, שמביא בחשבון פרמטרים של בטיחות הטיסה, מפגעי רעש, זיהום ואחרים.

"במסגרת זו נקבע שהנתיב הרשמי הצפוני לנחיתת מטוסים יעבור מצפון לרצף המטרופוליני של דרום השרון (הערים רמת השרון, הרצליה, רעננה ואחרות), יעקוף את ערים אלה וידרים לכיוון נתב"ג. מסלול זה משקף היגיון רב ותוכנן בקפידה תוך התחשבות בכלל הפרמטרים שצוינו לעיל.

"לצערנו, בחודשים האחרונים ההקפדה על נתיבים אלה אינה נשמרת. מבדיקה מעמיקה שביצעה עיריית רמת השרון באמצעות מר אברהם שי, מומחה בתכנון מערכות תעבורה אוויריות, נמצא כי 'הבקרה האווירית של נתב"ג מאפשרת 'קיצורי דרך' לנחיתה ובעקבות זאת המטוסים עוברים מעל רמת השרון, מעל בתי אזרחים'

"יש לציין כי חריגה ממסלול הטיסה הרשמי עובר לא רק מעל רמת השרון, כי אם גם מעל הערים הרצליה, פתח תקווה וראש העין.

"מיותר לציין שאי הקפדה זו מביאה מטרדים מיותרים, שבקלות וללא תוצרי לוואי, ניתן להימנע מהם. החל בסיכון ממטוסים מנמיכים, סכנת תאונת נפילה מעל אזור מאוכלס בצפיפות, וכלה בשגרה המאופיינת בפגיעה מיותרת באיכות החיים של אלפי תושבים.

"עם החזרה לשגרה לאחר משבר הקורונה, אנו צופים עלייה בתנועת המטוסים מעל העיר והחמרה בפגיעה באיכות חיי התושבים. כמו כן, העלייה הצפויה בהיקף הטיסות עלולה להביא לסיכון בטיחותי של ממש. לא יתכן שרשות שדות התעופה ופקחי הטיסה הכפופים אליה, ייקחו לעצמם את החופש לאפשר למטוסים לקצר את דרכם על חשבון בטיחותם ואיכות חייהם של מאות אלפי תושבי ערי השרון.

"לאור אלה, אבקשך להפעיל את סמכותך ולוודא שרשות התעופה האווירית כאחראי רגולטורי, ורשות שדות התעופה יקפידו לשמור על נתיבי הטיסה הרשמיים כפי שנקבעו על ידי גורמי המקצוע".


להצטרפות לקבוצות הוואצאפ של "שרון אונליין"

קבוצת הרצליה לחץ כאן

קבוצת רמת השרון לחץ כאן

קבוצת כפר שמריהו לחץ כאן

קבוצת רעננה לחץ כאן

קבוצת כפר סבא לחץ כאן

קבוצת הוד השרון לחץ כאן

קבוצת נדל"ן לחץ כאן

לדף הפייסבוק של "שרון און לייין" לחץ כאן

לעמוד האינסטגרם של "שרון און ליין" לחץ כאן