מאיה נוי בר-שלום (בתמונה), יו"ר הנהגת ההורים של חט"ב "עלומים" רמת השרון ויו"ר ועדת הביקורת בהנהגת ההורים הארצית, יוצאת בכתב אישום חריף ונוקב נגד המדינה שזנחה מאחור את הילדים ובני הנוער

כאזרחים אנחנו רוצים הנהגה יציבה. כזו שתתן לנו הרגשה של ודאות ושליטה גם כאשר נשמטת לנו הקרקע מתחת לרגליים. עוד יותר מכך, כהורים, אנחנו רוצים לדעת שיש מי שרואה את הילדים שלנו במיוחד בעתות חירום ומשבר. אנחנו רוצים לדעת שיש לנו על מי לסמוך.

בדיוק לפני שנה נכנסה המדינה למשבר וזו הייתה הזדמנות עבור ההורים לראות איך המערכות הציבוריות עובדות ואיך מתקבלות ההחלטות. בהתחלה כולנו היינו באותה הסירה. נכנסנו לסגר ונשמענו להוראות אבל אז ראינו שלאנשים שונים יש "סגרים" שונים וכי לא לכולם אותם חוקי "בידוד".

ההתנהלות התועלתנית הזו הייתה כמו האקדח של צ'כוב שתלוי על הקיר. ככל שעבר הזמן, התנהלות הממשלה והמשרדים הממשלתיים בכל הנוגע לילדי 12-16 התגלתה כהתנהלות שיטתית ומכוונת – החל מראש הממשלה, שר הבריאות, שר החינוך וכלה במנכ"ל משרד החינוך שקולו טרם נשמע.

הילדים שלנו הפכו לשקופים. לא נספרים. הם לא היו בגילאי ההצבעה, עוד לא מכניסים כסף לקופת המדינה, הם לא צריכים הורה שישגיח עליהם והם לא עומדים בפני מבחני הבגרות.הם הושארו בבית. מידי פעם נתנו להם לפקוד את בית הספר לכמה שעות.

חשבו שהחזרה של התלמידים הללו לבית החינוך לא תתרום לאף אחד זולתם. אבל פה בדיוק הייתה טעותם של מקבלי ההחלטות בממשלה – וזו הייתה הירייה. החזרתם של התלמידים הייתה קריטית לא רק להם אלא גם לבניית החוסן הלאומי של המדינה.

בעוד שמרבית המשק חזר לשגרה, עבור הילדים האלו, הנמצאים בגיל שעדיין לא גיבש תמונה ריאליסטית מפוקחת על העולם, נוצרה מציאות מאתגרת ומורכבת הדורשת מהם להתמודד עם מצבים שהם טרם התנסו בהם.

שייכות:

הילדים נדרשו לשהות בביתם ולרוב היו עם מצלמה סגורה ללא קירבה פיזית ומראה עיניים. לא סתם אומרים "רחוק מהעין – רחוק מהלב". הלימודים מהבית מרחיקים את תחושת השייכות והקרבה לכתה ולבית הספר ומגדילים את הבדידות, העצבות, המחשבות הפסימיות עד דיכאון וחרדות.

תלמידים שמלכתחילה היו עם קשיים חברתיים או כאלו שנכנסו למסגרות חדשות ולא הייתה להם הזדמנות אמיתית להכיר את הילדים בכתתם או את צוות ההוראה – חלקם עדיין לא הצליחו למצוא את מקומם החברתי.

לימודים:

למרות שנראה על פניו שלמידה בזום מסייעת, היא למעשה דורשת קשב וריכוז רב. עבור הילדים בגיל ההתבגרות העיסוק מול המראה תופס נפח רב ומסית את הקשב מהלימודים ל"איך אני נראה" על המסך. גם להביט במורה דרך המסך בצורה דו-מימדית במשך זמן רב הופך למונוטוני וגורם לאיבוד הקשב, בוודאי כאשר נדרשים בלמידה של תכנים חדשים וככל שעולה הגיל  גם מורכבים.

גם מסיחים אחרים קיימים בבית החל מהאוכל שבמקרר ועד למשחקי מחשב, טיקטוק ועוד. ילדים בעלי יכולת הנעה פנימית יכולים לצלוח אתגרים אלה אולם אצל רבים גובר הפיתוי להרים ידיים ולוותר. פגיעים במיוחד תלמידים הסובלים מראש מקשיי קשב וריכוז או מליקויי למידה.

הרגלים ומסגרת:

בבית הספר כמו בכל מסגרת אחרת יש כללים ברורים. מה מותר ומה אסור. יש מי שמפקח ורואה מקרוב. יש מי ששם יד חמה על הכתף. בבית הספר הילדים נדרשים יום-יום להתמודד עם סיטואציות אשר מעודדות אותם להתפתח ולהרגיש חלק מקבוצה. העדר שגרה ומסגרת ברורה מערערים את היציבות והתפקוד של הילדים. מערכת השעות שונתה מספר רב של פעמים.

ילדים, כמו מבוגרים, מבקשים בהירות וודאות אשר בהעדרה קיימת תחושה פנימית של חוסר יציבות אשר מעלה את הפגיעות למצוקה, תחושת מחנק, ריקנות ולעיתים עצב וחרדה שמובילה לירידה בתפקוד עד לניתוק ממשי מהלימודים.

אמון:

הילדים האלו עמדו וראו איך פותחים אזורי מסחר, נתב"ג, בתי מלון, קניונים, בתי תפילה והופעות והבינו שחינוך ולימודים נמצאים בסדר עדיפות נמוך במיוחד. הם הרגישו שלא "רואים" אותם ואולי הם באמת לא חשובים. בכך, מקבלי ההחלטות בממשלה יצרו סדק בתחושת האמון החשובה של הילדים ומי שמקבל החלטות ובעל הסמכות אינו פועל לטובתם ולא ניתן לסמוך עליו.

גורמי המקצוע במשרד החינוך שקבעו את המתווים, אלו שהיה מצופה מהם להיות מקצועיים ולדרוש לעשות את הדבר הנכון ולצעוק עבור הילדים שלנו, לא השמיעו את קולם ולא דרשו לשים את החינוך בראש סדר העדיפויות ולא דרשו לבנות עם משרד הבריאות מתווה מתאים לחוסן הילדים.

גם כיום, אין תוכנית חזרה לשגרה עבור ילדי 12-16. כולי תקווה, כי כשיחזרו הילדים לשגרה תינתן למנהלות ומנהלי בתי הספר אוטונומיה פדגוגית וניהולית לבניית תוכנית להחזרת האמון במבוגרים ובממסד, ליצירת תחושת השייכות ובניית הרגלים במסגרת המקדמת ערכים לערבות הדדית, סולידיות, שוויון ושמירה על החוק.

חשוב שכולם יזכרו שהילדים האלו שהמדינה כמעט ושברה, הם אלו שינהלו אותה בעוד 20 שנה.


להצטרפות לקבוצות הוואצאפ של "שרון און ליין"

קבוצת רעננה לחץ כאן

קבוצת הרצליה לחץ כאן

קבוצת רמת השרון לחץ כאן

קבוצת כפר סבא לחץ כאן

קבוצת כפר שמריהו לחץ כאן

לדף הפייסבוק של "שרון און לייין" לחץ כאן

לעמוד האינסטגרם של "שרון און ליין" לחץ כאן