רון ברבש, תושב הרצליה, בן 50, נשוי פלוס שניים, עבד שנה כמורה לאנגלית בחטיבת ביניים בעיר, והחליט אחרי שנה אחת בלבד שהוא עוזב.

לרשת פרח לחינוך מיוחד דרושות סייעות. לחצ.י. לפרטים

בפוסט שכתב בפייסבוק הוא מסביר למה הוא עוזב, וזורק אור על מדוע מקצוע ההוראה נמצא במשבר כל כך גדול.

"פוסט סיכום ראשון מתוך שלושה של שנת הוראת האנגלית הראשונה (והאחרונה שלי לעת עתה)", כתב ברבש בפוסט,

"25,000: הסכום בשקלים ששילמתי למכללת לוינסקי עבור לימודי תעודת הוראה במסלול להסבת אקדמאים (שלושה סמסטרים). רק בן אדם במצב של אי שפיות זמנית משלם סכום מופרך שכזה עבור המקצוע הכי לא מתגמל שיש בשוק.

"100: מתוך 100. רמת ההון האנושי של הקולגות שלי בחטיבת הביניים שבה לימדתי. אנשים מדהימים אחד אחד.

"45 – הציון הממוצע בכיתה שלי במבחני אנגלית הסמסטריאליים (ממוצע דומה נרשם גם במקצועות אחרים).

מתחברים. קבוצות קיץ לכישורים חברתיים במרכז מתחברים. לפרטים נוספים: 077-2070028

"40 – שקל לשעה. השכר שקיבלתי עבור הוראת אנגלית בחטיבת ביניים.

"37 – מספר התלמידים באחת משתי הכיתות שלימדתי.

"20 – מספר התלמידים בכיתה הנ"ל (מתוך 37, כן?) שאובחנו עם בעיות: רגשיות, התנהגותיות וכיו"ב. בואו נסו ללמד תלכיד כזה של ילדים חומר חדש בכל מקצוע שהוא.

"10 – האחוז הממוצע של התלמידים שנהגו להכין את שיעורי הבית.

"7 – מספר הדקות המקסימלי שאפשר היה ללמד בשיעור.

"4 – מספר התלמידים שהתחילו את השנה (כיתה ז', כן?) מבלי להכיר את ה- ABC.

"2 – מספר החגים (חנוכה ופסח) שבמהלכם הלכתי אל בית הספר ללמד תלמידים מתקשים על חשבון הזמן הפרטי.

"1- השנה הראשונה והאחרונה שלי לעת עתה במערכת החינוך.

"0 – ימי היעדרות בשל מחלה. ליתר דיוק, היו שניים כאלו בגלל בידוד קורונה, שאותם ניצלתי ללימוד פרטני של תלמידים בזום על אף ימי המחלה שקיבלתי".

ברבש,  שדר ספורט במקצועו, שידר 15 שנים בערוץ הספורט וכיום הוא משדר בספורט 1.

ברבש: "בתקופת הקורונה כשערוץ הספורט סיים איתי את ההתקשרות בצורה חד צדדית, הרגשתי שזה אולי זמן נכון לפנות גם להוראה. הלכתי לעשות מסלול של הסבת אקדמאים במכללת לוינסקי ומשם התקדמנו. ידעתי מראש מה יהיה השכר, ידעתי שהוא לא אטרקטיבי ובכל זאת רציתי להתמודד עם האתגר הזה. חשבתי שאולי אשלים הכנסה באמצעות שיעורים פרטיים. מהר מאוד הגעתי למסקנה שגם אם טכנית זה אפשרי הרעיון של להוסיף עוד שעות עבודה מעבר לעבודה הרגילה בבית ספר, זה רעיון מעוות ואני לא מוכן לשחק את המשחק הזה".

אז מה גרם לך בסופו של דבר לנטוש אחרי שנה אחת?

"מה ששבר אותי זה מצד אחד המשכורת שלא תואמת את יוקר המחייה בארץ, וסיבה נוספת היא הרכב הכיתה שלימדתי שגם לא תרם לרצון שלי להישאר במערכת. ההתמודדות כמורה חדש עם ריכוז של תלמידים עם בעיות מורכבות לא גרם לי לרצות להישאר במערכת. לימדתי כיתה שנחשבת לרגילה, אחת משלוש כיתות בשכבת ז'. בפועל, בתוך הכיתה שולבה כמות חריגה של תלמידים עם בעיות כאלה ואחרות שהיו מוכרות ליועצת השכבתית והשילוב החריג של התלמידים האלה פגע במרקם של הכיתה וביכולת לקדם את הכיתה כמו שרציתי".

בנוסף, מסביר ברבש, הבידוד כתוצאה מנגיף הקורונה פגע בחלק גדול בתלמידים. "זה פגע להם בהרגלי הלמידה", הוא אומר, "ופגע בהם בגלל כמות החומר שהם היו צריכים להשלים. בעיה נוספת שלא תרמה למצב הכללי היא שמאפשרים  לתלמידים להכניס מכשירים ניידים לבית הספר והעובדה הזאת פוגמת לדעתי באיכות של רוב השיעורים. הרבה מהתלמידים נוטים לא להיות מרוכזים בשיעורים בגלל הקרבה של המכשיר הנייד אליהם. מצאתי את עצמי רושם מלא הרשמות בגלל הנייד. המאבק סביב הנושא הזה גרם להרבה שיעורים להיפגע. לדעתי בית ספר צריך להכריז שהוא נקי מניידים. זה פוגע בריכוז של התלמידים וגם בקשרים החברתיים במהלך ההפסקות".

ברבש החליט בשלב זה לעזוב לפחות לשנה אחת או יותר כדי להתפתח בתחום של תיווך נדל"ן. "הוצאתי רישיון לתיווך לפני כמה שנים", הוא מספר, "ולא יצא לי לעסוק בזה. אני חייב לנצל את ההזדמנות הזאת כדי להתאושש כלכלית מהשנה האחרונה".

מה דעתך על עיצומי המורים בתקופה האחרונה?

"מטבעי אני לא אוהב שביתות אבל אני יכול להבין מנין זה בא. מן הסתם אני מסכים במיליון אחוז ששכר המורים צריך לעלות בצורה מאוד משמעותית. עם זאת אני חייב להסכים עם הדרישה של להתאים את החופש הגדול לתקופה של החגים ובאופן כללי לצמצם קצת את ימי החופשה של המורים. אי אפשר לקבל בלי לתת משהו".


להצטרפות לקבוצות הוואצאפ של "שרון אונליין"

קבוצת הרצליה לחץ כאן

קבוצת רמת השרון לחץ כאן

קבוצת כפר שמריהו לחץ כאן

קבוצת רעננה לחץ כאן

קבוצת כפר סבא לחץ כאן

קבוצת הוד השרון לחץ כאן

קבוצת נדל"ן לחץ כאן

לדף הפייסבוק של "שרון און לייין" לחץ כאן

לעמוד האינסטגרם של "שרון און ליין" לחץ כאן