בראיון מיוחד ומקיף ל"שרון און ליין" לכבוד חג הפסח, מתייחס אבי גרובר, ראש עיריית רמת השרון, למשבר הקורונה ולמספר נושאים עירוניים מעניינים: חורשת העמל, ישיבת ההסדר, ניקיון העיר, הנת"צ והמטרו, איציק רוכברגר ומתנגדיו, הקואליציה העירונית, עזיבת שירלי פאר יגרמן ועוד. הוא לא חושש להצהיר שינצח בבחירות הבאות לראשות העיר ומספר גם על משפחתו החדשה

 

שרון יונתן

בשנה וחצי האחרונות עבר אבי גרובר, ראש עיריית רמת השרון, מספר אירועים ששינו את חייו. בספטמבר 2019 הוא נישא לרויטל (נישואיו השניים) ולאחר שלושה חודשים נולדה בתם, אלה. מספר חודשים לאחר מכן הגיע לארצנו וירוס קטן ששינה את חיינו והעמיד בפני גרובר, כמו כל ראש רשות בישראל, אתגר מעניין ולא פשוט בכלל.

נעים בעיר 2024. ספורט וכושר בגנים ובפארקים. אפריל-אוקטובר 2024. ההשתתפות ללא העלות | פרטים באתר העירייה

לכבוד חג הפסח, נפגשתי אתמול עם גרובר, שסגר לאחרונה חמש שנים לכהונתו בתפקיד, לראיון מקיף במגוון נושאים. הפתיחה, איך לא, הייתה כמובן בנושא הקורונה והשפעותיה.

"הקורונה לעירייה זה סוג של עולם הפוך", פותח גרובר בראיון ל"שרון און ליין" ומסביר, "עירייה מחפשת להוציא את האנשים לאירועים, חוגים וכדומה. באה הקורונה וגרמה לנו לשלוח אנשים הבייתה".

כמו ראשי רשויות רבים, גם לגרובר טענות על התנהלות המדינה: "המדינה הפילה את האחריות על הרשויות, אבל לא באמת נתנו לנו את הסמכויות. מודל הרמזור היה חירטוט אחד גדול כי לא התקיימה דיפרנציאליות בין הרשויות".

מדוע להערכתך?

"כי הם פחדו מהביקורת שתהיה עליהם בערים האדומות והכתומות. לא היה להם את האומץ ללכת על זה ואז קיבלנו סגרים גורפים מדי על כל המדינה בתקופה שבמקומות מסוימים היה אפשר לשחרר. מי ששילם את המחיר אלו בעלי העסקים, ילדים בבתי ספר שיכלו לחיות בשגרה ובמקום זה היו תקועים בבתים עם המון תסכול ומרמור וזה פגע במאבק הלאומי".

נעים בעיר 2024. ספורט וכושר בגנים ובפארקים. אפריל-אוקטובר 2024. ההשתתפות ללא העלות | פרטים באתר העירייה

מה היית עושה אחרת?

"פשוט מאוד. במקומות שהם ירוקים היה צריך לשחרר. היו צריכים לתת לראשי הרשויות את האפשרות להפעיל את ההגיון שלנו. ראיתי חנויות סגורות והתהפכה לי הבטן. תושבי רמת השרון התייחסו בצורה די אחראית ויחסית למדינה נתוני התחלואה אצלנו היו טובים".

"לא טעיתי בנושא חורשת העמל"

גרובר גאה בעשייה של העירייה ומסביר מדוע לא טעה כאשר החליט לפני חמש שנים על הקמת בית הספר היסודי בחורשת העמל. "בניהול של עיר לא כל הדברים קורים תוך שנה ויש תהליכים שקורים לאורך זמן", מסביר ראש העירייה ומוסיף: "אנחנו עובדים חזק להתחיל בפיתוח פארק באזור מרכז הטניס שמבחינת רמת השרון יהיה משהו גדול וימתג אותה. הייתי רוצה כמובן לראות את בית הספר יעל רום במבנה הקבע שלו. אני רואה המון התחדשות בעיר בהמון מקומות וזה גורם לי להיות מאוד אופטימי. בסינמה סיטי רואים את המנופים, תחנת רכבת שקיבלנו עליה אישור, במורשה עובדים על כניסה ויציאה. אלו דברים שדיברו עליהם המון שנים ועכשיו הם יוצאים לפועל. צריך המון סבלנות בתפקיד ראש עירייה בכלל בירוקרטיה של מדינה עם חתימות ותקציבים".

בא נדבר על בניית בית הספר בחורשת העמל, שהיה ספינת הדגל שלך. מדוע הוא לא הוקם עד כה?

"הדגל שלי זה מערכת החינוך. זה לא שיעל רום היה היהלום היחיד. הוא חלק מתפיסה כוללת. צריך להבין שיש בית ספר טוב של יעל רום והילדים של רובע הדר לומדים גם היום בבתי ספר פחות צפופים ומגיע להם מבנה קבע. את זה הם עדיין לא מקבלים. כשראיתי את תגובות ההורים, זה ריגש אותי כי לרוב אנשים לא מעורבים. לא הפעלתי את ההורים והתגובה שלהם, שמראה על מעורבות ואכפתיות, ריגשה אותי".

אבל מדוע זה עדיין לא קרה?

"יש שם כמה תושבים שמנצלים לרעה את היכולת שיש להם כדי להגיש את העתירות ועושים בזה שימוש ציני ובכך מחזיקים את ההורים והילדים כבני ערובה. היינו כבר במחוזי וכל הטענות שלהם נדחו. הם יודעים שבית משפט לא מתערב בהחלטות תכנוניות. אני רציתי שאולם הספורט יהיה מתחת לקרקע, אבל רק בגלל ההתנגדויות שלהם, יצא שבית הספר יותר בולט".

יש האומרים שהניהול שלך בכל הנושא היה שגוי ומלכתחילה לא היית צריך ללכת על הקמת בית הספר בחורשה. מה אתה משיב להם?

"גם במקומות האחרים גרים מסביב תושבים. אחת החלופות הייתה נווה מגן שבית הספר שם פונה בעבר בגלל טענות תושבים. רובע הדר צריך בית ספר בתוך הרובע ולכן בחרתי בהקמת בית ספר במיקום הזה. ניפגש עוד חמש, עשר שנים וזה ייראה מאוד טבעי. היום טבעי לכולם שיש בית ספר הדר, אבל בשנת 1976 היה מאבק נגד בנייתו. אמרו על ראש המועצה אז את מה שאומרים עליי עכשיו".

מהי הבשורה להורים?

"יש דיון בחודש אפריל ואני מקווה שקצת לאחר מכן העתירה תידחה ונוכל להתחיל בעבודות. הקבלן מוכן, הכסף בחשבון. זה יכול לקחת פחות משנה. ספטמבר 2021 לא ריאלי, אבל במהלך 2022 אני מאמין שבית הספר במבנה הקבע ייפתח".

עוד נושא שמתעכב יותר מדי זה פיתוח רחוב החרושת. מדוע?

"יש שם בעיקר ענייני בירוקרטיה ועכשיו זה מתעכב מול חברת חשמל בעניין הזזת עמודי חשמל. הביצוע היה צריך להיות מהיר יותר ואני מאמין שבמהלך החודשים הקרובים העבודות יסתיימו לרווחת התושבים. צריך לזכור שאנחנו עובדים בהרבה פרוייקטים במקביל: בנווה גן, יציאות מהעיר, כבישים ודרכים, פיתוח רחובות, מבני ציבור. הרבה שנים ברחו מלגעת בדברים והיום אנחנו מתמודדים עם זה. תסתכל על דברים שעשיתי, בהתחלה יש ביקורת, אבל בסוף דברים יוצאים בצורה הכי יפה, כמו בית הספר דבורה עומר".

"כותבים עליי דברים לא נכונים"

במקביל לעשייה העירונית סופג גרובר ביקורת לא פשוטה, בעיקר ברשתות החברתיות, על אופן ניהול העיר. הוא מסביר מה מקורה ומדוע אינה מתרגש ממנה: "יש פה קבוצה קטנה ואובססיבית שכותבת כל הזמן. אני לא נלחם איתם ולא עונה להם. אני קיבלתי מנדט מהציבור, מתמקד בעבודה שלי וישפטו אותי בסוף הקדנציה. כשעשינו את רחוב הראשונים גם הייתה ביקורת, אבל בסוף במקום לעמוד חצי שעה בפקק עומדים שלוש דקות".

מה הביקורת עושה לך באופן אישי?

"אני יודע מה אני רוצה. אני יודע את האמת. אתה לא יכול להיעלב כשאתה יודע את האמת. אני קורא חלק מהדברים שכותבים עליי וזה פשוט שקרים ועיוות מוחלט של המציאות. אם אתחיל להגיב על כל דבר אז לא אוכל לעבוד ואני מעדיף לעבוד".

אתה בעצם אומר שאתה מפתח את העיר יותר מאשר ראשי עיר קודמים?

"חד משמעית כן, תסתכל מסביב. אני מפתח את הדברים החשובים באמת. לעשות פרחים זה נחמד".

זאת עקיצה כלפי רוכברגר, נכון?

"חד משמעית כן".

הוא לא פיתח את העיר מספיק?

"הירושה שאני צריך לתת לתושבים זה שהילדים שלהם מקבלים את החינוך הכי טוב שיש. בחמש שנים שאני ראש עירייה, תקציב החינוך עלה מ- 125 מיליון שקלים לשנה לכמעט 180 מיליון שקלים. עלייה של 40% בהשקעה בחינוך, כאשר מספר הילדים עלה ב- 10%. את עשרות המיליונים האלו יכולתי לשפוך על פרחים ועל כל מיני כאלו דברים, אבל היה לי חשוב להשקיע אותם בילדים".

עוד טענה שעולה מתושבים היא שהעיר לא נקייה מספיק.

"שיעור ראשון בקורס באופוזיציה זה להגיד עיר מלוכלכת. אם תגיד שהעיר מלוכלכת אז ישימו לב לכל לכלוך. הרבה שנים הרגילו את התושבים שאם יש לכלוך בבית, הם יכולים להוציא למדרכה ואנחנו נבוא לאסוף אותו. זה יצא מפרופורציות ותושבים הירשו לעצמם יותר מדי וראינו את זה בעיקר בסגר הראשון כי אנשים ישבו בבית ועשו סדר והוציאו לכלוך בכמויות. אז אנחנו נותנים יותר דו"חות וגם על זה יש טענות"

ואולי הן מוצדקות?

"תראה, אף ראש עירייה לא רוצה לתת דו"חות. אנחנו עושים דברים באומץ שלא עשו מקודם. אי אפשר להתלונן שהרחובות מפוצצים באשפה וגם לא לעשות אכיפה. אנחנו הולכים להכניס עוד שני צוותי נקיון ברובעים אלון והדר מעבר למשאיות פינוי, משפצים עוד גינות. אם רוצים עיר נקיה זאת לא רק אחריות עירייה. מנסים לעשות את המקסימום, אבל התושבים חייבים לקחת אחריות גדולה יותר בנושא חזות העיר".

"הנת"צ ישרת את תושבי רמת השרון"

בעתיד אמורה רמת השרון לעבור שני פרוייקטים ענקיים שישנו את אופיה, לפחות במרכז העיר, הנת"צ (נתיב תחבורה ציבורית) והרכבת התחתית (המטרו). תושבים רבים ובעלי חנויות ברחוב סוקולוב מביעים חשש. גרובר מסביר מדוע נחוצים שני פרוייקטים אלו: "צריך להבין שלבעיות גדולות אין פתרונות של זבנג וגמרנו. צריכים המון סבלנות עם סוקולוב. אוסישקין עובד מדהים, צריך להיות מודל וזה יכול לקרות. מאמין בעתיד שסוקולוב יידע גם ימים יפים יותר. בניגוד למה שאומרים, הנת"צ ישרת גם את תושבי רמת השרון ולא רק תנועה עוברת. אין טעם להשקיע עשרות מיליונים בהחלפת מדרכות ובעוד כמה שנים לפתוח הכל שוב בשביל הנת"צ. את הכסף הזה אני משקיע ברחובות אחרים שבאמת צריכים. בעוד 5 – 10 שנים לא יהיו חניות בת"א ומי שלא מבין את זה חי בהכחשה ולכן חייבים לייצר פתרונות של תחבורה ציבורית ובעתיד מטרו".

הנת"צ יפגע במסחר?

"אני בטוח שהנת"צ יביא הרבה לקוחות לרחוב הזה. עברנו שלב בתכנון ואני מקווה שתהיה עמידה בלוח הזמנים. אנחנו עם אצבע על הדופק על השלב הבא של התכנון ונקפיד שסוקולוב יהיה רחוב חדש לגמרי. אני לא מאמין בלהפוך שולחנות. בכמה מאבקים הצלחנו, בלי להשתולל ובלי לחסום כבישים, לבטל תוכניות, כמו המתקן לשריפת פסולת במורשה. אני מקווה שנצליח להזיז את התחנה של המטרו לצד הצפוני של צומת ביאליק סוקולוב ואז זה ייתן לבתים בצד הדרומי של הצומת אפשרות לצאת לפרויקטים של תמ"א".

אתה יכול פעם אחת ולתמיד לספר מדוע שירלי פאר יגרמן לא מנכ"לית העירייה?

"אני הסתכלתי על מה הכי חשוב וטוב לרמת השרון וזאת הייתה ההחלטה שלי".

היא הייתה מנכ"לית טובה בעינייך?

"בשורה של מובנים כן. יש לי המון הערכה וכבוד לשירלי. הסתכלתי על הסך הכל והאמנתי שזאת ההחלטה הנכונה מבחינת הארגון שנקרא עיריית רמת השרון".

בדיעבד, מדובר בהחלטה נכונה?

"ימים יגידו, כשנצטרך לבצע את כל הפרוייקטים שאנו חולמים לבצע אותם".

"מעדיף דיון ארוך ויצרי מאשר השתקה"

למי שיוצא לצפות בשידורים החיים בפייסבוק מישיבות מועצת העיר יודע כי לעיתים תכופות העסק מתנהל בחוסר כבוד הדדי, בלשון המעטה, בין חברי המועצה, כאשר נראה שגרובר לא ממש משתלט על הנעשה. גרובר משיב על טענה זו: "העיר מתחבטת בסוגיות בוערות מאוד בחברה הישראלית. אני לא מתגעגע לצורת הניהול שהייתה כאן כאשר אני הייתי חבר אופוזיציה כי אני לא חושב שזה דוגמא לכלום. אני מעדיף דיון יצרי וארוך ששם את הדברים על השולחן מאשר השתקה ופחד מלדבר".

יש המון חוסר כבוד בין חברי המועצה. זה לא מפריע לך?

"לא אדבר על אחרים. גם לי היו ישיבות שנסחפתי בהם, אבל בחודשים האחרונים החלטתי שאני לא אלך למקומות האלו יותר כי אני ראש עירייה וצריך לתת דוגמא. אני שומר על עצמי".

זה לא נראה טוב שסגן ראש עירייה שלך עוזב את אולם הישיבות בגלל משהו שאמרת לו.

"אני מאמין שאנשים מדברים מדם ליבם. יש לנו מועצה עם אנשים טובים שאכפת להם ורוצים לעשות טוב. לא תמיד זה רק איך נראה אלא מה עומד מאחורי. אם הייתי רואה שמתווכחים בשביל לקדם אינטרסים אישיים הייתי אומר שזה לא בסדר, אבל אנשים נלחמים על הדעות שלהם. תמיד אתה רוצה שהעסק יתנהל בצורה יותר מכבדת ומסודרת".

הקואליציה שלך בעייתית, עם קורצקי מצד אחד והחופשית מצד שני. היא תחזיק מעמד עד סוף בקדנציה?

"מה זה קואליציה בעייתית? זאת רמת השרון. יש את היום יום שכולם רוצים לעזור עם המון אנרגיה ויש את העולם של ישיבות מועצה. הקואליציה נוגעת בכמה נושאים בוערים של החברה הישראלית ומנסם לעמוד בזה בכבוד".

אבי גרובר - ראש העיר רמת השרון
אבי גרובר בגינת הקוצר. עשייה רבה

מתי הקהל יחזור להיות נוכח בישיבות המועצה?

"כאשר יתאפשר. יש הנחיות והגבלות וצריך לעמוד בהן. הייתי רוצה ביום העצמאות לעשות אירועים ואני לא יכול. צריך להבהיר שזה לא משהו שתלוי בי ואני לא מונע אותו".

בחודש יוני הקרוב אמורה דוברת וייזר לסיים את תפקידה כסגניתך ובמקומה יתמנה דני לביא מהחופשית. אתה סבור שיהיו בעיות עם זה?

"אני בן אדם שמכבד הסכמים. דוברת תישאר מחזיקת תיק החינוך".

אפרופו דוברת. איך קיבלת את שינוי עמדתה בעניין חורשת העמל?

"מן הסתם, לא הסכמנו בנושא הזה. היו לי את השיחות שלי איתה".

הורי יעל רום טענו שהיא שינתה את דעתה בגלל סיבות פוליטיות. אתה גם סבור כך?

"את זה אתה צריך לשאול אותה. אני מעדיף פחות לנתח החלטות של אחרים. אני ממוקד בעשייה שלי. למה היא עשתה מה שעשתה, צריך לשאול אותה".

נראה שאתם לא משדרים על אותו גל.

"בהרבה מאוד דברים אנחנו משדרים על אותו גל ובעיני היא מחזיקת תיק חינוך מצוינת. בנושא הזה קרה מה שקרה. זה בטח לא מה שאתה רוצה שיקרה. אני רוצה להאמין שזה מאחורינו".

נעבור לעוד נושא שמעסיק אנשים רבים. פרשת ישיבת ההסדר. יהיה לזה סוף?

"יש חוק במדינה שאומר שצריך לפעול דרך בתי משפט. אני מאמין שהישיבה תתפנה אבל זה תלוי בבתי משפט. יש פה נכס עירוני שיושבים בו בלי הרשאה ולכן יצטרכו לצאת משם".

מה קרה עם הצעת הפשרה של קורצקי? מדוע הוא החליט להסירה ברגע האחרון בישיבת המועצה?

"זה דומה למה ששאלת על דוברת. אתה צריך לשאול אותו מדוע הוא משך את ההצעה. אני רק אומר שהישיבה צריכה להתפנות מהמבנה הזה. הוא העדיף באותו רגע לא להעמיד את זה למבחן".

לפרשת ראש החזיר יש עדיין השלכות על העיר?

"זה היה מעשה נורא, אבל אני בטוח שלא זה מה שקבע את תוצאות הבחירות. זה היה ביטוי לנקודה כואבת בתוך החברה הישראלית. צריך להבין שאין צילום או ממצא מדעי לדעת מי עשה את זה ולכן הכל מתנהל במישור המודיעני. עד שמישהו לא יבוא ויגיד אני עשיתי, הסיכוי לתפוס אותו קטן מאוד".

אתה תומך בבדיקת פוליגרף לחברי המועצה בנושא?

"אני לא תומך בפוליגרף כשיטה. היום זה ראש החזיר ומחר נצטרך ללכת ולעשות פוליגרף על כל דבר".

"אתמודד בבחירות ואנצח שוב"

בעוד כשנתיים וחצי, לקראת סוף שנת 2023, יתקיימו הבחירות לראשות העיר. גרובר יגיע לשם עם כמעט שמונה שנים בתפקיד והשבוע הוא מצהיר כי בכוונתו להתמודד בפעם האחרונה: "אתמודד לעוד קדנציה אחת בלבד. אין לי שאיפות יותר מזה. זה לא נכון שאדם אחד יישב 30 שנים על כסא ראש העירייה".

זאת תהיה התמודדות מעניינת מאוד מול רוכברגר. מה דעתך על הביקורת שהוא מעביר עלייך?

"כראש העירייה אני יודע איך דברים עבדו כאן בעבר. אף פעם לא הייתה לו בעיה להגיד הכל בלי למצמץ. הרבה מהדברים שהוא אומר עלי הם לא נכונים".

זה מעליב אותך?

"אני מכיר את הבן אדם ומעולם לא היו לי ציפיות אחרות ממנו".

אתה חושש מהתמודדות מולו?

"אי אפשר להתעלם מהיכולת שלו והסחבקיות שלו עם אנשים. כמנהל של עירייה, מנהל הוא לא. ראש עירייה זה תפקיד אחראי שצריך להסתכל קדימה. בארבע שנים מתוך חמש לפני שנבחרתי היו כאן גירעונות, חלקם של מיליונים. לא היו תכניות עבודה מסודרות ולא אסטרטגיה של עיר קדימה. כשאני נכנסתי לכאן, לא ידעו מה הולכים לעשות בשנה הבאה".

תנצח אותו?

"כן. אני מאמין שאנצח גם את רוכברגר. בסוף מדובר באדם שהורשע בעבירה פלילית ויש פה ציבור שחושב שזה לא ראוי ולא יצביע לו בשל כך. דבר שני, יש פה ביצוע, מסתכלים מה עשינו. בכמעט שמונה שנים שאהיה ראש עירייה, עד סוף הקדנציה, עשו פה דברים שלא עשו עשרות שנים כמו הקמת שני בתי ספר חדשים, פתיחת כבישים לשחרור פקקי תנועה, שבילי אופניים, מערך תחבורה ציבורית, ועוד המון פרוייקטים מדהימים. עשרים שנה לא בנו אולמות ספורט. עד סוף הקדנציה יהיו פה שלושה, ארבעה ואולי חמישה אולמות ספורט חדשים בעיר. אני מאמין שהציבור ייתן לי את הקרדיט כי הוא יודע שיש לי תכניות קדימה לעוד קדנציה אחת. התושב ברמת השרון מקבל היום הרבה יותר מאשר פעם. אני מאמין שיהיו עוד מתמודדים בבחירות לראשות העיר, אבל המאבק יהיה ביני לבינו וכמו שאמרתי, אני מאמין שאנצח ואיבחר שוב לראשות העיר".

אני ומשפחתי החדשה

גרובר בחר להצטלם בגינת הקוצר המחודשת והמטופחת ובין קולות צחוקם של הילדים שנהנים ממתקני המשחקים, סיפר בהתרגשות על פרק ב' בחייו: "הבת הקטנה שלי אלה, בת שנה ושלושה חודשים, הצטרפה לילדיי הגדולים מנישואיי הראשונים, נעם בת 19 ורועי בן 17. הרבה שנים חלמתי להתחתן מחדש ולהקים משפחה חדשה, שתהיה לי אהבה בתוך הבית. זכיתי כשהכרתי את רויטל ואני מאוד מאושר בזוגיות החדשה ובבית החדש. זה עושה לי המון סדר בחיים".

גרובר (48) מספר על התוכניות בפן המשפחתי: "אנחנו נשמח שיהיה לאלה אח או אחות. מבחינתי זה עוגן חזק. יש לי פינה חמה שאני חוזר אליה. משתדל להיות עם הילדה בבית, לשחק איתה ולקלח אותה. כשילדיי הגדולים היו קטנים, הייתי עו"ד וכלוא במשרד עד שעות מאוחרות ופה יש לי הזדמנות להיות איתה. אני מרגיש שזכיתי. רויטל היא שותפה אמיתית ויועצת מדהימה, אישה חכמה ורצינית. כראש עירייה, יש לך יועצים ועוזרים אבל היא נותנת לי זוויות ראייה אחרות".

לסיום אבי, מה תאחל לתושבי העיר לכבוד חג הפסח?

"שנחזור כמה שיותר מהר לשגרה שאהבנו לפני הקורונה, של אירועים ולימודים וכל הדברים שאהבנו ואנחנו אוהבים ברמת השרון".


להצטרפות לקבוצות הוואצאפ של "שרון אונליין"

קבוצת הרצליה לחץ כאן

קבוצת רמת השרון לחץ כאן

קבוצת רעננה לחץ כאן

קבוצת כפר סבא לחץ כאן

קבוצת הוד השרון לחץ כאן

קבוצת כפר שמריהו לחץ כאן

קבוצת כפר יונה לחץ כאן

קבוצת נדל"ן לחץ כאן

לדף הפייסבוק של "שרון און לייין" לחץ כאן

לעמוד האינסטגרם של "שרון און ליין" לחץ כאן