המחיר הנפשי: על חרדה בריאותית בתקופה הקורונה / לימור רותם

סקר N12 חושף כי כמעט 50% מהישראלים דיווחו על הרעה משמעותית בפן הנפשי. הקורונה מאיימת על תחושת המוגנות האישית שלנו – אבל יש מי שעבורם הימים האלה מאתגרים במיוחד

הנתונים מדברים בעד עצמם: סקר מיוחד שפירסם N12 חושף את ההשלכות האדירות והלא פשוטות של הקורונה בהיבט הנפשי של הישראלים. 12% מהנשאלים בסקר דיווחו שמאז משבר הקורונה מצבם הנפשי הורע מאוד ועוד 44% שדיווחו כי מצבם הנפשי "די הורע". בסך הכל מדובר בכמעט מחצית מהנשאלים שדיווחי על הרעה משמעותית בהיבט הנפשי. לעיסוק האובססיבי של כולנו בחדשות הקורונה ובפוטנציאל ההדבקה יש מחיר נפשי, שרק עולה עקב ההסתגרות המוחלטת בבית. לא בכדי אנו נתקלים ביותר ויותר מטופלים שמתקשים לנהל חיים "רגילים" בצד הקורונה.

כבר זמן די רב שהתפשטות נגיף הקורונה בישראל ובעולם מאיימת על תחושת המוגנות האישית שלנו, על הרווחה הנפשית ועל השגרה היומית שכולנו מנהלים. תחושות החרדה והלחץ גוברות ככל שההנחיות הופכות למחמירות, וככל שהפרסומים באמצעי התקשורת השונים מייצרים מצג קבוע שאינו חולף.

מהי חרדה בריאותית?

אחד המונחים החשובים בהקשר של הקורונה הוא חרדה בריאותית (היפוכונדריה). אנו מגדירים חרדה כזו כחשש מופרז ובלתי פוסק ממחלות ועיסוק אובססיבי בנושא הבריאות. החרדה מתבטאת פעמים רבות בתחושת פחד קיצוני, תחושה של חוסר אונים ואיבוד שליטה, חוסר יציבות וערעור תחושת הביטחון. בימים כתיקונם אפשר אולי להתלוצץ על ה"היפוכונדרים" – אבל ימי הקורונה הם קרקע פורה והרסנית למי שזרע החרדה הבריאותית קיים אצלו בימי השגרה.

החרדה הבריאותית עשויה להתבטא בעיסוק אובססיבי בקורונה. הסובלים ממנה קוראים מידע על הקורונה באובססיביות, מתעדכנים כל היום בחדשות, פונים לרופא בעקבות כל שיעול קטן, מקפידים לברר בקביעות מי מחבריהם, בני משפחתם או השכנים חולה, אוגרים אוכל ותרופות – ובעיקר לא מתפנים לעיסוקים אחרים. אנשים אלו, גם בתקופה שבה אין סגר, ממעטים ללכת לעבודה, למפגשים עם חברים ובכלל ליציאות כלשהן מהבית.

כל ידיעה על עלייה בכמות הנדבקים או המונשמים, על אנשים שנכנסים לבידוד במעגל הקרוב או שנדבקו חלילה – מכניסה את החרד/ה בריאותית באופן מיידי לחרדה גופנית: קוצר נשימה, דפיקות לב מהירות, הזעה ועוד. הביטוי הגופני לעולם נובע מהפחדים והחששות שלנו וככל שהם מתעצמים – כך גם התופעות הפיזיולוגיות הולכות ומחמירות.

לשכך את הכאב הנפשי

אם אדם כלשהו בוחן את התנהגותו לאורך החודשים האחרונים ומבין שהעיסוק העצמי שלו בנגיף הקורונה פוגע הלכה למעשה בתפקוד היומיומי, ניתן לפרש את הדבר כחרדה בריאותית. החרדה מתבטאת גם בדאגה מתמדת ופחד מפני מה שצפוי להתרחש: חרדות, לחצים, מועקות ותחושת אבדן שליטה עצמית. למעשה, ככל שהעיסוק היומי ממוקד יותר בקורונה ומשבש בדרכים שונות את השגרה, אפשר להניח שמדובר בתופעות לוואי של חרדה ויש צורך לפנות לטיפול מקצועי בנושא. 

כמה נקודות שכדאי לאמץ בכל מקרה בימי הקורונה, על מנת לשכך את המצוקה נפשית:

  • נשימות. בימים האלה חשוב לתרגל נשימות יותר מתמיד. כאשר אתם מרגישים שהלחץ עולה והגוף מתכווץ, נסו להכניס אוויר ולנשום עמוק ולהוציא את האוויר לאט במשך כמה דקות, עד שתרגישו הקלה.
  • אמנות. יצירה מסייעת בהנאה והורדת מתחים. תנו ביטוי לרגשות ולמחשבות שלכם באמצעות צבע, צורה, תנועה, כתיבה ועוד. היצירה נותנת לאדם משמעות, היא מפעילה את החושים שלנו ללא צורך במילים, היא מאפשרת לספר את הסיפור ולארגן אותו מחדש.
  • מחשבות. שימו לב למחשבות שלכם, המחשבות לפעמים שולחות אותנו למקומות רחוקים ולא מציאותיים. נסו להסתכל על המחשבות שלכם בצורה אובייקטיבית ולברר האם הן מציאותיות או שהן פרי הדימיון?
  • ספורט. כדאי לצאת מידי יום לסיבוב בחוץ ולשחרר את המתח הגופני שהצטבר. זה מעלה את רמת הסרוטונין במוח ומשפר את מצב הרוח. גם אימונים פשוטים כמו יוגה ביתית, יאפשרו לכם גם להשתחרר מאנרגיה שלילית ומתחים שנאגרו בגוף.
  • מפגשים. אם ההנחיות מאפשרות, היפגשו עם בני משפחה וחברים שמשדרים רוגע ונועם, שתפו אותם בתחושות וקבלו מהם תמיכה. זוהי תמיכה קריטית. אם ההנחיות לא מאפשרות – שיחת טלפון או וואצאפ יכולה להיות תחליף זמני.

והכי חשוב: אם אתם מרגישים שתסמיני החרדה פוגעים לכם באיכות החיים, טפלו בה. ימי הקורונה אינם פשוטים לאף אחד, בוודאי לא למי שהחרדה מוכרת לו גם בימים רגילים.

לימור רותם היא מטפלת רגשית בעלת קליניקה פרטית בהרצליה: www.limorotem.co.il
צילום: אלעד אקרמן

החרדה הבריאותית עשויה להתבטא בעיסוק אובססיבי בקורונה. הסובלים ממנה קוראים מידע על הקורונה באובססיביות, מתעדכנים כל היום בחדשות, פונים לרופא בעקבות כל שיעול קטן, מקפידים לברר בקביעות מי מחבריהם, בני משפחתם או השכנים חולה, אוגרים אוכל ותרופות – ובעיקר לא מתפנים לעיסוקים אחרים

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.