לימודים בעת קורונה: כך תסייע גישת המיינדפולנס לילדכם להתמודד עם האתגרים / שרית זלצר

אם נדמה לכם שילדיכם לחוצים כעת יותר מתמיד, יש לכך סיבה כנראה. בתרגול מיינדפולנס, הם יוכלו להתמודד עם הלחץ במגוון רחב מאוד של דרכים – החל מלדמיין שהם שותים שוקו חם ועד הניסיון לחוש את המגע של כפות הרגליים עם הרצפה

***

משק שורצברג

הקורונה גרמה לתלמידים הטריים לפתוח את השנה עם עשרות סימני שאלה: קפסולות, למידה בזום, חששות ממחלות וחיים במציאות לא שגרתית. האם יכול להיות שילדנו לחוצים כעת יותר מתמיד – וכיצד גישת המיינדפולנס מסוגלת לעזור להם להפיג חששות ולהפוך ליצירתיים יותר?

מרבית שנות הלימודים נפתחות בחיוך ובחדווה. אלא שמשבר הקורונה גרם לכך שהשנה נפתחת בחוסר וודאות מקסימלי. התלמידים נדרשים ללמוד בקפסולות בחלק אחד מהשבוע ושעות ממושכות דרך המחשב בחלק אחר. הם פחות מצליחים לחוות את ההווי הכיתתי ומתקשים להשיג יציבות ושגרה. גם שאלות כמו "האם אוכל לחגוג השנה יום הולדת עם חברי הכיתה?" נותרת בשלב זה לא פתורה.

מדוע הילדים שלנו חווים לחץ? 

לחץ הוא מנגנון טבעי שטמון בכל אחד מאיתנו. הוא יכול לשרת אותנו או לקבע אותנו, להיות הפקטור המכריע בין יעילות לחוסר מעש, בין תחושת ביטחון למועקה וחוסר נינוחות. את הלחץ נרגיש בדרך כלל לקראת אירוע או משימה, או כשמשהו לא ברור לנו. הוא מלווה בחוויה מסוימת של אבדן השליטה ואי בהירות לגבי המצב הנוכחי. לכן אפשר להבין בקלות לליבם של תלמידים בכל רמות הגיל, שתחילת השנה עבורם היא מצב שאין בו וודאות ממשית להיאחז בה. נוסיף לכך את הבלבול והאתגרים שליוו את כולנו בתקופה האחרונה בעקבות משבר הקורונה ונקבל סיר לחץ בלתי נשלט מבחינה רגשית, שמציף את ילדנו בעיקר בחודש הראשון ללימודים.

השיטה לא מתמקדת בשיפוטיות של עצמנו או של הסביבה, בעבר או בעתיד, אלא בקבלת הרגשות האישיים… השאלה היא מי כאן המנהל: האם הרגשות הם אלו שמנהלים אותנו, או שאנחנו אלו שמודעים אליהם ומסוגלים כעת להגיב לסיטואציה גם אחרת?

מותר להיות עצובים

מיינדפולנס היא גישה שמכוונת אותנו להיות בתשומת לב ובמודעות למה שקורה כאן ועכשיו. השיטה לא מתמקדת בשיפוטיות של עצמנו או של הסביבה, בעבר או בעתיד, אלא בקבלת הרגשות האישיים שאנו נאלצים להתמודד איתם ממש עכשיו, בהווה, כמו לחץ, פחד ועצב.

אם במשך שנים כולנו האמנו שצריך להימנע מפחדים ולחדול מעצבות, הרי שהמיינדפולנס עושה את ההיפך: היא מציעה התייחסות שלא מתעלמת מהרגשות הללו ורואה בהם חלק לגיטימי מההוויה האנושית. מותר להיות עצובים, פוחדים או לחוצים. השאלה היא מי כאן המנהל: האם הרגשות הם אלו שמנהלים אותנו, או שאנחנו אלו שמודעים אליהם ומסוגלים כעת להגיב לסיטואציה גם אחרת?

קבוצת ז'אן שיווק נדלן מחפשים דירת 5 חדרים? צורי ונעמי

כך לדוגמה, בתרגול מיינדפולנס בקרב ילדים, הם יוכלו להתמודד עם הלחץ במגוון רחב מאוד של דרכים, החל מלדמיין שהם שותים שוקו חם ועד הניסיון לחוש את המגע של כפות הרגליים עם הרצפה. החשיבה הפשוטה הזו, עוזרת לתלמידים להתנער מהאחיזה של הלחץ בהם ומאפשרת להם לפענח מה בדיוק הם חווים ולמה הם זקוקים כרגע. זה יכול להיות תרגול בישיבה על הכיסא ואפילו תוך כדי פעולה כלשהי, כמו זמן קריאה בכיתה או משחק הכדורגל בהפסקה.

מיינדפולנס ותלמידים עם קשיי למידה

ילדים שמתמודדים עם קשיים לימודיים, מרגישים שהם נמצאים בעמדת פתיחה נחותה מזו של חבריהם לספסל הלימודים. אולי חווים מראש תחושת כישלון, לעיתים סובלים מבידוד, או משקיעים משאבים עילאיים כדי להתמודד עם אתגרים שאף תלמיד אחר לא מסוגל להיות שותף להם. תלמידים אלו יזדקקו למנטורים כמו ההורה או המורה, שמתרגלים מיינדפולנס בעצמם ויודעים כיצד לעזור לתלמיד לתרגל בכוחות עצמו. כשהדמות הסמכותית מגלה אמפתיה למצבו של התלמיד ומקבלת את הקושי שלו , היא כבר מסוגלת לשפר חלק ניכר מהתחושות והיכולות שלו. מורה או הורה שעושה זאת, מחדיר בילדים אלו מוטיבציה ונוסך בהם ביטחון רב.

מאיזה גיל אפשר לתרגל מיינדפולנס?

אפשר לתרגל מיינדפולנס כבר מגיל שבו מתקשרים ומדמיינים באופן עשיר. אפשר ללמד כיצד להישען על "עוגנים" מהסביבה כדי להתרכז, לנשום ולחוות את מה שיש כרגע, במקום את מה שאין או אי אפשר כרגע לשנות. אפשר ללמד ילדים לאמר לעצמם משפטים מתוך ה"כאן ועכשיו": "אני כאן בשבילי". "אני אוהב/ת אותי". "עכשיו הכל בסדר" וכדומה. אפשר להיעזר בשפת הדימוים. לדמיין ששואפים מספל ריח משקה שאוהבים  ונושפים על ספל משקה חם כדי לקרר אותו, או לנסות להיזכר באובייקט שמרגיע אותם, כמו פרח יפה שראו בגינה.

את עקרונות המיינדפולנס קל להבין, אך היישום כמובן מצריך תרגול ועקביות. הגישה נותנת כלים כיצד לקבל מורכבויות, כיצד לצמצמם מתחים ולחצים ואיך להתמודד עם אתגרים רגשיים, חברתיים ולימודיים.

שנת לימודים מוצלחת לתלמידים – וגם להורים!

שרית זלצר. פסיכותרפיה בשילוב גישת המיינדפולנס (קשיבות) ויצירה
אתר הבית של שרית זלצר: www.saritzeltzer.com

.

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ של "שרון און ליין" הרצליה לחץ כאן

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ של "שרון און ליין" רמת השרון לחץ כאן

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ של "שרון און ליין" כפר שמריהו לחץ כאן

להצטרפות לדף הפייסבוק של "שרון און לייין" לחץ כאן

 

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.