שתיים אוחזות

גאות במערכת החינוך ברמת השרון, מסבירות כיצד היא תפעל בצל אתגר הקורונה ומציינות מה הכי מרגש אותן לקראת האחד בספטמבר. דוברת וייזר, סגנית ראש העירייה ומחזיקת תיק החינוך, ושלומית שפיגלבלט, מנהלת אגף החינוך בעירייה, בראיון מיוחד ל"שרון און ליין" לקראת פתיחת שנת הלימודים

שרון יונתן

ההיכרות בין שתי הנשים החזקות בתחום החינוך ברמת השרון החלה לפני שמונה שנים, כאשר שלומית שפיגלבלט ניהלה את בית הספר היסודי "אוסישקין" ודוברת וייזר שימשה כיו"ר הנהגת ההורים בבית הספר ויו"ר הנהגת ההורים העירונית. מים רבים זרמו מאז וכיום דוברת (מימין בתמונה) היא סגנית ראש העירייה ומחזיקת תיק החינוך ושלומית מנהלת אגף החינוך בעירייה מזה כשנה. לרגל שנת הלימודים החדש הפגשנו את השתיים לראיון מיוחד על מערכת החינוך ברמת השרון ולימודים בצל הנגיף שמשגע את העולם.

ענת רז לוגשי - משפחת רז נדל"ן

דוברות ושלומית, איך אתן מרגישות לקראת פתיחת שנת הלימודים?

דוברת: "אנחנו עומדים בפני אתגרים מורכבים ובפני הלא נודע. התקופה היא לא פשוטה בכל רמה שהיא. אני בטוחה שיש כל כך הרבה חשש, במיוחד בקרב אלו אשר מחדשים ומחליפים מסגרות. אנחנו ברמת השרון הפכנו את תחושת הבלבול, הפחד והאיום להזדמנות. בכך הוכחנו את החוסן שלנו כמערכת חינוך חזקה ותומכת הנותנת מענה מיידי לאתגרים בלתי נגמרים. בשנה זו במיוחד אני דוגלת במדיניות של דלת פתוחה לכל דבר ועניין. מבחינתי, אין דבר יותר חשוב מלהגיע לכל ילד ולא לוותר על אף ילד".
שלומית: "אני גאה ונרגשת במסע ההתחדשות של מערכת החינוך ברמת השרון, ביישום המודל העירוני EDUCity –  חינוך יוצר עתיד, המהווה מענה הולסיטי לכל ילד, לאיש חינוך ולקהילה. המודל מבוסס על רשת מרחבי צמיחה: אישי, חדשנות, חברתי- קהילתי, המסייעים לכל לומד לפתח את מרחב החוזק תוך התאמתו לכישוריו, יכולותיו ורצונותיו ללא תלות בזמן ובמקום. המציאות המאתגרת אינה מאיימת על חוסנו ועוצמתו של יישום המודל העירוני. אנו מבקשים לשמר את ערכי החינוך ובה בעת להתאימם למציאות המתחדשת. חוסר וודאות איננו חוסר אונים כי אם קריאה להתחדשות, לגמישות, להקשבה, לתנועה. חוזקנו באה לידי ביטוי ביכולת הגמישות שלנו: גמישות מחשבתית, גמישות ביצועית ובדרך זו יחד – נעמוד באתגרי הקורונה".

מהו הקושי הגדול ביותר בצל נגיף הקורונה?

שלומית: "האתגר הגדול ביותר הינו הגדרה מחודשת של המעשה החינוכי בתקופת חוסר וודאות, לצד בניית מבנים מוגדרים. הקורונה גורמת לסדר עולמי חדש. מושגי יסוד משתנים, ערכים מתערערים ורעיונות מתחדשים. לצורך כך, לצד המתווים העירוניים בנינו תכנית חינוכית פדגוגית עירונית "לא בשמיים", בשיתוף שר החינוך לשעבר, שי פירון. מטרת תכנית זו הינה הגדרה מחודשת של המעשה החינוכי בעידן תמורות, תוך מתן כלים אופרטיביים לאנשי החינוך בשאלות המהות של המעשה החינוכי ובהתמודדות עם אתגרי התקופה".
דוברת: "העירייה הכינה עצמה לכך שהתלמידים יוכלו לפעול במסגרת טכנולוגית חדשנית וסיפקה לכל תלמידי בתי הספר ולמוריהם סביבת למידה דיגיטאלית עירונית על ידי חברת "יוביטק". העירייה רכשה מחשבים למורי העל יסודי ותשתיות האינטרנט בבתי הספר שודרגו. העירייה אף סיפקה מחשבים לתלמידים הלומדים מרחוק ללא מחשב בביתם, בדומה למה שנעשה בשנה שעברה. כחלק משלים ומרכזי ללמידה מרחוק בימים אלו, קודם נושא רכישת מצלמות שיאפשרו למידה מרחוק גם בעת שיעור בכיתה לטובת התלמידים שנבצר מהם להגיע לבית ספר כיוון שהם או מי במשפחתם נמנים בקבוצת הסיכון. את כל זאת נקיים במרחבי למידה אשר הוקמו במסגרת שיפוצי הקיץ".

מהם הפתרונות שהעירייה הציעה מעבר למתווה משרד החינוך?

דוברת: "מערכת הגנים תפעל שישה ימים בשבוע, ללא קפסולות. כיתות א'-ב' ילמדו אף הם שישה ימים בשבוע בשונה משאר בתי הספר בארץ הלומדים חמישה ימים בלבד. שכבות ג'-ד' ילמדו בחצאי כיתות עד 18 תלמידים במשך חמישה ימים בשבוע. שכבות ה'-ו' ילמדו ארבעה ימים בתוך מוסדות החינוך בקפסולות עד 18 תלמידים ובשאר הימים ילמדו מרחוק באמצעים דיגיטליים ושכבות ז'-י"ב ילמדו ששה ימים בשבוע, לפחות שלושה ימים בבית הספר ובין יומיים לשלושה בלמידה מרחוק. מסגרות החינוך המיוחד יפעלו כסדרן ללא תלות מתווה ההפעלה של משרד החינוך, שזו אמירה משמעותית ברמה הארצית"/
שלומית: "במהלך החודשים האחרונים, העירייה ואגף החינוך פועלים ככל אשר לאל ידם, במציאת פתרונות יצירתיים, תוך גיוס משאבים מרובים של שעות הוראה, פיתוח תכניות ייחודיות ושימוש בנכסים העירוניים (התרבותיים, הציבוריים, הכלכליים) העומדים לרשותנו, זאת במטרה לספק לילדים, לאנשי החינוך ולהורים את המענה הטוב והבטוח ביותר, אשר ישמור על חוסנם ויתן להם כלים להתמודד עם מציאות משתנה כפי שאנו חווים היום. שמנו לנו לערך ולמטרה לטייב ולהרחיב את מתווה משרד החינוך, במטרה לשמור על רצף למידה רציף מחד, ומאידך לשמור על קשר אישי ולהנכיח את מקומו של המבוגר המשמעותי בעולמם של התלמידים".

מערכת חינוכית שעושה את המקסימום

האם לדעתכן היה צריך לפתוח יותר שכבות ללימודים בבתי ספר?

שלומית: "מערכת החינוך ברמת השרון הרחיבה ומיקסמה ככל הניתן את המתווים שהוצעו על ידי משרד החינוך, בהלימה להנחיות משרד הבריאות. אני מאמינה שעלינו לפתוח בהדרגתיות את שכבות הגיל במערכת החינוך, תוך משנה זהירות ולנהוג בשום שכל, במטרה לשמור על בריאותם של התלמידים ואנשי החינוך".
דוברת
: "אני חושבת שהמערכת החינוכית שלנו עושה את המקסימום האפשרי בפתיחת כיתות הלימוד הפרונטליות, במגבלות והוראות משרד הבריאות".                                 

האם למידה בזום היא אפקטיבית? אם כן, מאיזו שכבת גיל?

דוברת: "אם עושים זאת נכון אז אפשר לצמוח מכאן ולהכין את הילדים שלנו לעולם המשתנה. אני יכולה לומר שעשינו הפקת לקחים כדי שזה יהיה אפקטיבי ככל הניתן וכפי שציינתי אנו מנסים לעשות הכל כדי לעמוד באתגרים הללו".
שלומית: "אני רואה בלמידה ההיברידית הזדמנות נפלאה ומבורכת להכנת הלומד, כלומד עצמאי בעולם דינאמי ומשתנה. לשם כך, הכשרנו את צוותי החינוך בסביבת למידה דיגיטלית שפותחה ברמה עירונית לצד סדנאות להקניית כלים ומיומנויות לפיתוח לומד עצמאי עבור התלמידים".

עו"ד רונן צ'יניאו

מה הייתן עושות אחרת בכל הנוגע למשבר הקורונה בתחום החינוך?

דוברת: "באופן לאומי הייתי ממנה פרויקטור לחינוך כפי שמינו את גמזו. מישהו עם אוריינטאציה והבנה חינוכית כדי לעשות סדר וארגון מחדש. היה חוסר סדר בהנחיות לצוותי החינוך ולהורים ופרויקטור היה יכול למנוע את הבלבול וחוסר הוודאות".

מהן הבעיות העיקריות במערכת החינוך ברמת השרון?

שלומית: "התברכנו במערכת חינוך משובחת ואיכותית. יחד עם זאת, הייתי מצמצמת ברמה הארצית את תקן מספרי הילדים בחטיבות הביניים ובתיכונים, זאת על מנת לטייב את תהליכי ההוראה והלמידה ולחזק את הקשר האישי בין מורה לתלמיד".                                                                          דוברת: "אין כאן בעיות אקוטיות ברמת השרון. מה שהייתי שמחה זה לייצר זה כיתות יותר קטנות באופן רוחבי, אבל זאת בטח משאלת לב של כל מחזיק תיק חינוך בישראל. בנוסף, הייתי שמחה לעוד אנשי חינוך איכותיים בעיר, כפי שקיימים גם היום".

הקמת בית ספר שש שנתי  


בראייה לעתיד, האם רמת השרון צריכה להקים עוד חטיבת ביניים ותיכון? אם כן, איפה זה עומד כרגע?

שלומית: "אני שמחה לבשר כי לפני מספר חודשים הועדה העליונה לפתיחת בתי ספר על יסודיים במשרד החינוך אישרה פתיחת בית ספר על יסודי שש שנתי חדש, שיכלול 48 כיתות בשטחה של השכונה החדשה המתוכננת להיבנות בנווה גן צפון".

האם לדעתכן יש צורך בהקמת בית ספר יסודי בשטח חורשת העמל?

שלומית:"אני בעד לתת מענה מקסימלי לתלמידים, אם זה באמצעות מבנים נוספים לטובת חדשנות ואם זה לטובת העובדה שתלמידים ילמדו בכיתות קטנות יותר. זה מה שמאפשר לנו ליישם הלכה למעשה התייחסות אישית יותר לתלמידים".

לסיום, מה הדבר שהכי מרגש אתכן לקראת תחילת שנת הלימודים?

דוברת: "אותי באופן אישי מרגש שהצלחנו לתת מענה מקסימאלי לילדים בעלי הצרכים המיוחדים. הם אלו שהכי זקוקים לנו, למעטפת שלנו. גם ככה יש להם קשיים ואתגרים אינסופיים אז צריך לסלול להם את הדרך בצבעים וורודים יותר".                                                                                שלומית: "אני גאה בעיר רמת השרון שחורטת על דגלה שוויון הזדמנויות, תוך מתן מענים חינוכיים מותאמים לצרכים המגוונים של הפרט. גם בשנה"ל נמשיך במדיניות העירונית של מתן מענים לתלמידים עם הצרכים מיוחדים בתוך היישוב. השנה נפתח גן תקשורת, כתת א' תקשורת וכתות רגשיות בבתי הספר. נמשיך להשקיע משאבים רבים בכוח אדם ובתכניות איכותיות עבור הילדים המיוחדים שלנו".



להצטרפות לקבוצת הוואצאפ של "שרון און ליין" הרצליה לחץ כאן

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ של "שרון און ליין" רמת השרון לחץ כאן

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ של "שרון און ליין" כפר שמריהו לחץ כאן

להצטרפות לדף הפייסבוק של "שרון און לייין" לחץ כאן

להצטרפות לעמוד האינסטגרם של "שרון און ליין" לחץ כאן

2 thoughts on “שתיים אוחזות”

  1. שלומיית
    התייחסותך לבית הספר המתוכן בחורשת עמל שטחית ביותר ומתעלמת ואף לא מציינת את העובדה שאמור להתקיים במועצת העיר דיון נוסף בנושא-וזאת מיטב ידיעתי- ואף שההליכים המשפטיים בנושא טרם מוצו.

    1. פשוט לא יאמן איך את מחפשת לשמור על החורשה כאילו היא שלך פרטית. את דואגת לרווחתך בלבד, בנוסף לעידן למדן אשר נלחם עבור הוריו שגרים בעמל 5 . פשוט בלתי נסבלים , חושבים שקניתם את העיר .

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.