"חטפתי סטירת לחי מצלצלת ונפגעתי מאוד"

חודש שלם ראה יניב גוטוירט, מנהל להקת "על הבמה", את האהבה אליו מצד חניכיו לשעבר. כעת הוא שובר שתיקה עם ראיון בלעדי ל"שרון און ליין" שבו הוא מספר מדוע עזב את תפקידו, מה הכי כאב לו, איך הוא מרגיש כלפי מנכ"ל העירייה ולאן פניו מועדות

שרון יונתן

במשך כל שנות ניהולו את להקת "על הבמה" היה יניב גוטוירט מאחורי הקלעים. ככה הוא מעדיף, לעשות וליצור. בחודש האחרון הוא שמר על שתיקה, למרות שכמו שמיד תבינו יש לו הרבה מה לומר על כל פרשת עזיבתו את תפקיד חייו. היום הוא פותח הכל בראיון בלעדי ל"שרון און ליין".

טלי למדן יועצת נדל"ן

אבל לפני שנגיע לפרשה שמסעירה את העיר בשבועות האחרונים יניב (בתמונה) מחזיר אותנו לתקופה שבה הכל החל. "כשהייתי בצבא ניגשתי עם עודד פז, שלימים התפרסם כשחקן, לדידה לבנדובסקי ז"ל, שהייתה מנהלת התיאטרון העירוני וביקשנו ממנה שתתן לנו חדר לפעילות. היא הסכימה וקיבלנו חדר בבית האזרח ושם התחלתי לעשות אודישנים. אני זוכר את תאריך, ה-4 לאפריל 1999, אז הייתה הפעילות הראשונה שלנו".

לאחר שסיים את שירותו הצבאי המשיך יניב ללמד בני נוער והפעילות התרחבה למחזות זמר ומכאן הגיע השם "על הבמה". "בשנת 2002 התחלתי לקבל סכום קטן דרך מתנ"ס יד התשעה, כאשר הפעילות עברה לשם, ושם היינו עד 2009, אז מוניתי גם למנהל התיאטרון. במרץ 2010 הפעילות עברה למקום של הלהקה עד היום ברחוב בר אילן פינת בן גוריון. הלהקה מונה ארבע קבוצות, בממוצע בין 75 ל-90 תלמידים כל שנה".

"לא יכולתי לקבל את הצעת העירייה"

לפני כחודש נפלה על חניכי הלהקה ההודעה על עזיבתו של יניב ומאז הם מוחים בכל דרך אפשרית: שתי הפגנות וסרטון תמיכה של הבוגרים, מיילים לעירייה וכדומה. הכל כדי לשנות את רוע הגזרה. אז אחרי שהעירייה השמיעה את גרסתה עכשיו תורו של יניב לספר מדוע הוא עזב: "בתקופת הקורונה אני והצוות המשכנו את הפעילות עם הילדים בהתנדבות כי לא היה נראה לי כאיש חינוך שצריך לקטוע באמצע תהליך חינוכי. עברנו ללמד דרך הזום ומצאנו דרכים יצירתיות. המחשבה הייתה לתת מענה רגשי ויצירתי ולכן יזמנו המון פרויקטים".

הטוויסט בעלילה הגיע לאחר שהפעילות חזרה. "בתחילת יוני הלהקות חזרו לפעילות ושבוע לאחר מכן קיבלתי מכתב לשימוע שלא היה רשום בו יותר מדי אלא שיש כוונה לבצע שינוי בשכרי, אפילו בלי לומר מה השינוי המבוקש"

והלכת לשימוע?

"לא הלכתי. העדפתי לשלוח את טענותיי בכתב וזה מה שעשיתי. במקום שכר גלובלי הציעו לי לעבור למתכונת של עובד שעתי ולצמצם את סמכויותיי המקצועיות בכך שמעתה אצטרך לקבל אישור על תכני הפעילות, ומערכי ההדרכה מהנהלת החברה בכתב. במשך כל השנים הסמכויות הניהוליות והמקצועיות היו שלי בלעדיות, אז מדוע עכשיו צריך לשנות זאת? העירייה מצידה העניקה לי הצעה מעליבה שפגעה באופן מהותי בשכרי ולכן לא יכולתי להסכים לה, לא מבחינת העברתי לעובד שעתי ולא מבחינת הקיצוץ בסמכויות".

משק שורצברג

מה הרגשת שקיבלת את ההצעה הזאת?

"זאת הייתה בשבילי סטירת לחי מצלצלת. הרגשתי פגוע מאוד ושכל הדבר נעשה באופן לא מכבד ולא בתום לב. הרגשתי פגוע במיוחד לנוכח העובדה שאני יודע כמה פעמים התנדבתי עם הלהקה במשך השנים. הרגשתי שהעירייה והחברה לתרבות ואמנות רוצים לכבול את ידי, לא מאפשרים לי להמשיך ולמעשה דוחקים אותי לפינה, כך שאני שלא יכול להמשיך כמו שעבדתי עד היום. צריך להבין שנתתי להרצליה 20 שנים נפלאות, אני מאוד אוהב את העיר והעשייה, אני מרגיש שנתתי את כל כולי למען העיר והלהקה תמיד הייתה מוכנה להופיע בכל טקס שנדרשה. אני מוקיר את העיר על מה שעשתה וחבל לי שזה הסתיים ככה. אך אני מבין שצריך להמשיך בדרך. מנהיגות נבחנת בשמירה על יציבות עובדים. צריך לחשוב על העובדים לפני ששולחים אותם לאבטלה".

אז חיפשו סיבה להיפטר ממך?

"זה אתה אמרת. אני חושב שהקורונה הייתה סתם תירוץ ולא הסיבה האמיתית להצעה המעליבה שקיבלתי. חשוב לי להבהיר, מנסים להציג כאילו אני התפטרתי, אבל אני פוטרתי. אני לא הסכמתי לשינוי הקיצוני בתנאי העסקתי ולכן החברה פיטרה אותי. זה נתון שחשוב שיובן".

למה שירצו להזיז אותך הצידה?

"את זה אתה מוזמן לשאול את מנכ"ל העירייה ומנכ"לית החברה לאמנות ולתרבות. הם כנראה רצו לצמצם את צעדיי".

בדיעבד, אתה לא מתחרט?

"לא, כי ההצעה הייתה מבישה ולא מכבדת אדם שעובד עשרים שנה בעיר הזאת. הסכום שהוצע לי הוא, בלשון המעטה, בדיחה. כמו שאמרתי, הם ידעו שלא אוכל לקבל את ההצעה כדי לדחוק אותי לפינה".

"למה לא דיברו איתי?"

יניב, להערכתך, זאת החלטה אישית של מנכ"ל העירייה?

"בא נגיד שלמנכ"ל העירייה היה חלק משמעותי מאוד בעזיבתי ואני משוכנע שאם הוא היה רוצה שאשאר, הייתי נשאר".

איך הייתה מערכת היחסים שלכם במהלך השנים ולאחרונה?

"הוא מתגאה בכל מקום שהוא זה שטיפח, גידל ומעריך אותי. אם הוא מעריך אותי, איך זה שלא נוצר מלכתחילה דיאלוג למציאת פתרון אלא ישר הזמנה לשימוע, כאשר מדריכים שלי הוזמנו לשיחות ולא לשימוע. אם הייתי מוזמן לשיחה הכל היה יכול להימנע ואני משוכנע שהיינו מוצאים את הדרך להמשיך הלאה ביחד. אני אדם רציונאלי ואם היו מבקשים לעשות הפחתה רוחבית וסבירה לתקופת הקורונה בוודאי שהייתי מסכים לה, אבל זה לא היה המצב וזאת לא הייתה מטרתם. אני מעריך את מנכ"ל העירייה כאדם אבל קשה לי עם דרך ההתנהלות הלא מכבדת שלו. היו לנו לא אחת חילוקי דעות מקצועיים, אבל תמיד ידענו לשים זאת מאחורינו".

איך הרגשת כלפיי החניכים שלך?

"נורא ואיום. הרגשתי שזה לא הזמן לעשות שינויים, בטח לא אחרי תקופה קשה מאוד שהם עברו. שזה לא הוגן עבורם, שזה לא מגיע להם".

זכית לתמיכה ענקית מהחניכים בלהקה. זה הפתיע אותך?

"מאוד. גל האהבה העצום שלו זכיתי הפתיע וריגש אותי מאוד. כאב לי מאוד שהעירייה החליטה להסיר את דף הפייסבוק של הלהקה. זה ממש תעודת עניות מצידם. גם אם לא מסכימים עם מה שנאמר שם, בצעד הזה הם למעשה פוגעים באחת הזכויות הגדולות של הדמוקרטיה – חופש הביטוי".

יניב גוטוירט ולהקת על הבמה הרצליה
יניב גוטוירט וחניכי הלהקה. "ריגשו אותי מאוד"

מה דעתך על ההודעה של מנכ"ל העירייה לחניכים?

"כשראיתי את ההודעה הזאת הייתי בשוק וכאב לי. למה להגיד להם שהם לא בסדר? למה לתקוף ילדים באופן כה בוטה? רק בגלל שהפגינו על משהו שכואב להם? זה בדיוק חלק מחברה דמוקרטית. וכמו שכבר אמרתי, בנתונים הכספיים שהוא פרסם יש לא מעט אי דיוקים".

בדרך לאתגר הבא

יניב מציין כי כבר עשה את הסוויץ' והוא בדרך לאתגר הבא שלו: "אין לי מושג מה העירייה מתכוונת לעשות ב"על הבמה" כי אני באמת מנסה להתנתק מכל מה שקורה שם. אני יוצא לדרך עצמאית בדרך לאתגר הבא שלי ומתכוון לפתוח מקום עצמאי – בית ליצירה ואמנויות הבמה. אני אמשיך עם השיטה שלי. אני לא יודע אם זה יהיה בהרצליה, אבל בכוונתי לפתוח את העסק כבר בחודש ספטמבר. כשזה יהיה סופי, כמובן שאצא עם הודעה מסודרת".

זה למעשה בית ספר עצמאי שלך שיתחרה בלהקת "על הבמה" של העירייה?

"אני באמת מאחל לעירייה בהצלחה ולא מנסה להתחרות באף אחד אלא רק להמשיך את דרכי המקצועית ומעתה בכוחות עצמי".

מהעירייה נמסר בתגובה:

"החברה לאמנות ולתרבות ועיריית הרצליה מצרות על החלטתו של יניב גוטוירט לסיים את תפקידו כמנהל להקת "על הבמה" וכן על הפרסום המסולף אשר הופץ בנושא. יש לציין שיניב בחר מיוזמתו לסיים את תפקידו למרות שהוצע לו להמשיך ולהדריך ולביים את הלהקה, אך זאת במתכונת שונה מכפי שהיה עד כה. זאת לנוכח שינויים ארגוניים בחברה לאמנות ולתרבות בכלל ובתיאטרון העירוני בפרט ולנוכח אי הוודאות בשל משבר התפרצות נגיף הקורונה בישראל והשלכותיו הקשות על עולם התרבות. כידוע, הן החברה לאמנות ולתרבות והן עיריית הרצליה השקיעו, משקיעות וימשיכו להשקיע משאבים רבים מאוד, כספיים ואחרים, בלהקת "על הבמה" ובכלל מרכזי החברה ומתחייבות להמשיך ולהפעיל אותה בעזרת מיטב אנשי המקצוע מתחום התיאטרון והניהול, בהתחשב במגבלות "התו הסגול" והתקציב. אנו מודים ליניב על פועלו במשך השנים ומאחלים לו הצלחה בכל דרך שיבחר".
 

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ של "שרון און ליין" הרצליה לחץ כאן

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ של "שרון און ליין" רמת השרון לחץ כאן

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ של "שרון און ליין" כפר שמריהו לחץ כאן

להצטרפות לדף הפייסבוק של "שרון און לייין" לחץ כאן

 

One thought on “"חטפתי סטירת לחי מצלצלת ונפגעתי מאוד"”

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.