ועדות הכלכלה והפנים בכנסת: "יש לבחון מחדש את האפשרות להשאיר את שדה התעופה בהרצליה"

פרסום ראשון: בדיון שהתקיים אתמול בכנסת בהצעה להעברת פעילות שדה התעופה בהרצליה לשדה התעופה המתוכנן להיבנות במזרח חדרה, עלו דעות שונות. שני יושבי ראש הועדות, ח"כ יעקב מרגי ומיקי חיימוביץ', החליטו לבחון מחדש את הנושא. בדיון השתתף גם צבי דותן, תושב גן רש"ל ויו"ר מטה המאבק להשארת שדה התעופה בהרצליה

שרון יונתן

האם שדה התעופה בהרצליה (בתמונה) קרוב לפינויו? על פי הדיון שהתקיים אתמול בישיבת משותפת של ועדות הכלכלה והפנים והגנת הסביבה בכנסת, התשובה לכך היא שלילית. הדיון נסוב סביב האפשרות שפעילות שדה התעופה בהרצליה תועתק לשדה התעופה המתוכנן להיבנות במזרח חדרה ובסיום הישיבה הוחלט לבדוק את ההיתכנות להשאיר את שדה התעופה הרצליה על כנו או לפזר את פעילות התעופה הכללית בין שדות תעופה קיימים.

לא עוד חלומות רעים ומחשבות מפחידות - מרכז מתחברים

ח"כ יעקב מרגי, יו"ר ועדת הכלכלה, אמר בפתח הישיבה כי את הליך העברת השדה בהרצליה, שחלק מהתושבים אפילו לא ידעו על קיומו, צריך היה לעשות בצורה מסודרת. הוא הוסיף כי מה שהפריע לתושבי הרצליה לא צריך היה להעביר לתושבי חדרה, ואמר כי ייתכן שלא צריך שדה חליפי ואפשר לפזר את הפעילות לחיפה ולשדה תימן. "ועדות הכלכלה והפנים דורשות לבחון מחדש את האפשרות להשאיר את פעילות השדה בהרצליה על כנה או לפזרו למספר שדות אחרים – ולא להעבירה לחדרה".

ח"כ חיימוביץ', יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, אמרה כי המיקום המיועד בחדרה, על גבול עמק חפר, הוא שטח אקולוגי שעוברים בו אלפי שקנאים מדי שנה ויש סכנה להכניס לתא השטח גם מטוסים. היא הצטרפה לדברי היו"ר מרגי והוסיפה: "אנשים שרוצים לטוס או להתאמן יכולים להתכבד ולנסוע לפריפריה. כשהמחיר הסביבתי וההשפעה על חייהם של מאות אלפי אנשים כה כבדים, צריך לשאול אם יש צורך בשדה נוסף במרכז. כל מה שבעלי ההון יצטרכו לעשות זה לנסוע עוד כמה עשרות קילומטרים לשדה מרוחק יותר".

בהרצליה הדעות חלוקות: העירייה בעד פינוי השדה – רבים מהתושבים נגד

יש לציין כי בדיון לא נכח נציג של עיריית הרצליה, אם כי עמדת עיריית הרצליה ידועה וחד משמעית – בעד פינוי שדה התעופה בהקדם האפשרי. על שטח השדה מתוכננת תכנית בניה שמקדם הותמ"ל עם אלפי יחידות דיור.

בדיון נכח צבי דותן, יו"ר מטה המאבק להשארת השדה בהרצליה, שאמר כי 67% מתושבי העיר רוצים שהשדה יישאר על כנו. דותן הוסיף כי עלויות העתקת השדה אדירות ובמצב הנוכחי השארת השדה גם תחסוך כסף רב למדינה וגם תחסוך סבל מתושבי חדרה. היום אמר דותן ל"שרון און ליין": "הצגתי את דרישות התושבים ודיברתי מדם ליבנו. סיפרתי על מאבק  ארוך שנמשך למעלה מחמש שנים, על חוסר ההקשבה לתושבי השכונות הגרים בצמידות לשדה, על החתמות של למעלה מ- 2000 בתי אב בהרצליה המבקשים להשאיר את המצב כמו שהוא. בנוסף, שאלתי מדוע ממהרים לזרוק מאות מיליוני שקלים  בהעברת השדה כשאפשר לחסוך אותם ולהפנות כספים רבים  אלו למשימת הדיור הציבורי ולרווחת הזוגות הצעירים. אכן שני יושבי הראש, חברי הכנסת מרגי וחיימוביץ', השתכנעו והמליצו לוועדות התכנון לבדוק מחדש את החלופה של השארת השדה במקומו. חייבים למנף את המלצות הוועדה ולשכנע את ראש עיריית הרצליה להצטרף ולסייע במאבק הצודק של התושבים".

צבי דותן
צבי דותן – להשאיר את שדה התעופה בהרצליה

התנגדות לחדרה – אולי יעבור לחיפה?

עוד לפני הישיבה, ביום ראשון השבוע, שיגרו מספר ראשי רשויות מכתב לשרת התחבורה מירי רגב ובו הודיעו על התנגדותם להעתיק את פעילות שדה התעופה בהרצליה לשדה התעופה החדש שהות"ל (ועדה לתשתיות לאומיות) מקדם את הקמתו במזרח חדרה. על המכתב חתומים ראשי עיריות חיפה וחדרה ומספר ראשי מועצות אזוריות ומקומיות מאזור חדרה ועד עמק יזרעאל: "אנו סבורים כי מדובר בתכנית אשר אין בה הגיון כלכלי, סביבתי ותכנוני. כולנו סבורים שהות"ל לא עשה את מכלול השיקולים ברמה הלאומית והתעלם מהחלופה המיידית, הזמינה והנכונה והיא העתקה של הפעילות אל שדה התעופה בחיפה אשר בהתאמות לא משמעתיות ערוך ומוכן לקבל באופן קבע את פעילות התעופה הכללית של ישראל".

קבוצת ז'אן שיווק נדלן. חולמים על פנטהוז בהרצליה? צורי ונעמי

נציג חיל האוויר אמר בדיון כי הוא מתנגד לפיזור הפעילות לשדות כמו שדה תימן או מגידו, מחשש לאירועי בטיחות. ח"כ מרגי מתח על כך ביקורת ואמר: "חיל האוויר צריך להתייעל גם בשימוש במרחב האווירי". מתכננת הוועדה לתשתיות לאומיות, נאוה אלינסקי רדאעי, אמרה כי נבחנו כל החלופות ממנחת ערד בדרום ועד למגידו בצפון, ביחד לפעילות בהרצליה הכוללת חניית כלי טיס, טיסות צילום, ריסוס ואמבולנס, ונבחרה החלופה בחדרה.

מנהל רת"א (רשות תעופה אזרחית), יואל פלדשו, אמר כי צריך לבנות את השדה באזור הביקוש במרכז וציין: "אם מישהו חושב שאפשר לבנות שדה תעופה כללי בראש פינה, אז לא יצא ממנו שום דבר. השדה בהרצליה היה אמור להיסגר ואף אחד לא עבר לחיפה, אנשים התחילו למכור מטוסים. צריך שדה לתעופה כללית במרכז. זזנו הכי צפונה שאפשר והתפשרנו.

ח"כ יוראי להב הרצנו, תושב הרצליה, ביקש לדעת האם נבחנה הפגיעה האנושה באיכות החיים של תושבי חדרה. המתכננת אלינסקי רדאעי השיבה: "יש תושבים בהרצליה שהיו שמחים שהשדה יישאר למרות הפגיעה, אבל לא ברור איך מודדים פגיעה אנושה". דוד אייזנברג, מוועד התעופה הכללית, טען כי לא ניתן לחלק את הפעילות למספר שדות ואמר: "השדה בהרצליה הוא לב התעופה בישראל, העברתו זה כמו לעקור לב ולהשתיל בראש או ברגליים – זה לא עובד, זה חסל סדר התעופה הכללית בישראל".

החלטת הועדות: הנושא יבחן מחדש

בסיכום הישיבה אמר היו"ר מרגי כי הוועדות שמעו את עמדת ראשי הרשויות של חדרה ומנשה, ואת עמדת אנשי הרצליה המבקשים להשאיר את השדה בעיר, לצד עמדת סגן שר הפנים שהודיע כי מינהל התכנון התבקש לבצע בדיקה נוספת של המיקום והליכי התכנון. "הוועדות התרשמו כי נדרשת בדיקה מחודשת ומעמיקה של הצורך והחלופות, ולפיכך דורשות מרת"א, רש"ת, חיל האוויר וגורמי התכנון, לבדוק היתכנות להשאיר את השדה בהרצליה. כמו כן יש לבחון מחדש את הצרכים והחלופות לרבות אפשרות לפזר את פעילות התעופה הכללית בין מספר שדות תעופה קיימים. בניית אלפי יחידות דיור זה אינטרס חשוב, אך הוא לא גובר על הכל", אמר.

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ של "שרון און ליין" הרצליה לחץ כאן

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ של "שרון און ליין" רמת השרון לחץ כאן

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ של "שרון און ליין" כפר שמריהו לחץ כאן

להצטרפות לדף הפייסבוק של "שרון און לייין" לחץ כאן

להצטרפות לעמוד האינסטגרם של "שרון און ליין" לחץ כאן

One thought on “ועדות הכלכלה והפנים בכנסת: "יש לבחון מחדש את האפשרות להשאיר את שדה התעופה בהרצליה"”

  1. שדה התעופה הרצליה הוא נכס ייחודי לעיר הרצליה, ועקב ריבוי האתרים הקשורים לתעופה בה (בית חיל האוויר, מכון פישר…) היא יכולה למצב את עצמה כעיר התעופה של ישראל.
    כל מי שמכיר את האזור, יודע שמצפון להרצליה ישנם שטחים פתוחים רבים המשתרעים על נתניה. למה שלא יבנו שם, במקום על שטח שדה התעופה?
    רוצים להיווכח בעצמכם? בואו אלינו לטיסה קצרה ותראו!
    https://skytrip.co.il/שדה-תעופה-הרצליה/

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.