בעלי חנויות ותושבים ברחוב סוקולוב: ראש העירייה לא עמד בהבטחותיו

ההדרדרות במצבו של הרחוב הראשי ברמת השרון גרם לתושבים ובעלי החנויות לצאת בקמפיין נגד העירייה והעומד בראשה. בעלי החנויות מיואשים מניראות הרחוב: "כל ההבטחות שקיבלנו לא יצאו לפועל" והתושבים מיואשים מהעובדה שתכניות תמ"א תקועות: "תושבי סוקולוב אינם שעיר לעזאזל". העירייה בתגובה: "קמפיין נגד העירייה להשחרת הרחוב בוודאי שלא יקדם את הרחוב אלא להיפך".

שרון יונתן

תושבים ובעלי חנויות ברחוב סוקולוב מחריפים את מאבקם בעירייה בנוגע למצב הרחוב שלטענתם הולך ומדרדר בשנים האחרון. השבוע עלה בפייסבוק קמפיין תחת הסלוגן "סליחה אני רק שאלה…מה עם רחוב סוקולוב?"

דורון כץ נדל"ן מעוניינם לקנות נכס?

אין זה סוד שרחוב סוקולוב איבד בשנים האחרונות מקרנו ומשמו הטוב. רחובה הראשי של רמת השרון, שבעבר היה שם דבר, ירד מגדולתו. לטענת תושבים ובעלי עסקים ברחוב הדבר נובע מהזנחה של העירייה, בעיקר בקדנציה של אבי גרובר, ראש העירייה הנוכחית בארבע וחצי השנים האחרונות.

לבעלי העסקים בטן מלאה על העירייה והעומד בראשה. לדבריהם הם מלאים בהבטחות שלא קוימו, הבטחות שאם היו מתקיימות, לטענתם מצב הרחוב היה טוב בהרבה. "מצב הרחוב החל להדרדר לפני חמש שנים בערך", אומר שאול חכם, בעל חנות ברחוב סוקולוב ויו"ר ועד סוחרי הרחוב. שאול מסביר: "ברגע שאין התחדשות עירונית וכל המבנים מסביב ישנים ואין טיפול בתשתיות ובניראות אז כמובן שתהיה הדרדרות. זה כולל את מצב המדרכות, העצים, העציצים, ספסלים. הכל חסר ולא מספיק. פחות נעים ללכת ברחוב, הרחוב פחות נקי. לא מושך אליו אנשים, תחושה של הזנחה. גם גדר ההפרדה שבוצעה באמצע הרחוב הייתה טעות חמורה. היא חתכה למעשה את הרחוב לשניים וגורמת לתושבים להיתקע בצד אחד. המכירות ירדו בשנים האחרונות וחנויות החלו להיסגר וגם כאלו שנפתחו לא הצליחו להחזיק מעמד". שאול גורס כי כיום הוא מביט בקנאה על הרחוב המקביל, אוסישקין, שמגלה פריחה בשנים האחרונות: "כנראה שכל ההשקעה של העירייה עברה לצד של אוסישקין והפארק ושכחו את הרחוב הראשי".

האכזבה מראש העירייה

שאול מדבר על אכזבת בעלי החנויות: "בקרב בעלי החנויות יש אכזבה קשה מראש העירייה. אנחנו מרגישים שהוא לא עושה כלום למען סוקולוב. בתקופת הבחירות רבים מבעלי החנויות רצו להצביע לרוני בלקין, אבל הוא שכנע אותנו שיש לו כבר ניסיון והוא ישקיע ברחוב ושיעשה כאן שינוי. שום דבר לא קרה. להיפך, המצב נהיה יותר גרוע. אין שום התחדשות, הכל דועך".

ויש כמובן גם את משבר הקורונה שלא עוזר. "עד עכשיו נסגרו כבר כמה חנויות בסוקולוב בגלל הקורונה, אבל לצערי יהיו עוד שלא יחזיקו מעמד", מוסיף שאול ומתרעם על פעולה נוספת שהעירייה נקטה בשבוע האחרון: "נדהמנו לקבל מהעירייה דרישת תשלום שנתית על מס שילוט. לא ברור לנו איך בתקופה כזאת העירייה לא מגלה התחשבות. פניתי לראש העירייה והוא ענה לי שהוא לא יכול לבטל את מס השילוט, אבל מתברר שיש רשויות שדחו או ביטלו. אנחנו בסך הכל מבקשים התחשבות והבנה כי גם ככה העסקים חטפו מכה קשה".

שאול, אתה אופטימי לגבי מצב הרחוב?

לידרס סוכנות תיווך בהרצליה

"לצערי ממש לא. היום אני כבר לא אופטימי אלא אם יתחיל מהלך לכיוון התחדשות עירונית, אבל כרגע לא נראה שעומד לקרות משהו בשנים הקרובות. אותנו לא משתפים בכלום. אנחנו מעודכנים רק דרך שמועות. יש לנו מלא רעיונות, לבעלי העסקים, לתושבים, לעוברי האורח, אבל לא מתייחסים אלינו. כל בחירות מבטיחים הבטחות אבל זה נשכח מהר מאוד".

רחוב סוקולוב רמת השרון
חנויות ברחוב סוקולוב. טענות נגד העירייה (לחנויות המצולמות אין קשר לתוכן הכתבה)

תכניות התמ"א תקועות

מי שמוביל את הקמפיין על הזנחת רחוב סוקולוב הוא שחר מיכאלי, המתגורר בבניין המשותף ברחוב סוקולוב 52. שחר ושכניו מנסים כבר שנים לקדם, כמו תושבים רבים ברחוב, תכנית לשיפוץ הבניין במסגרת תמ"א 38, אבל מתברר שהם תקועים בגלל התכנית להקמת מטרו (רכבת תחתית) ברחוב סוקולוב.

שחר, המעורה בנושא, מסביר: "הבניין שלנו עבר את הבקשה והיינו רחוקים שלושה חודשים מהוצאת היתר בנייה אבל אז, בערך לפני כשנה, הפעילה נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים – ש.י.) את סעיף 77 ו-78 בתכנית להקמת מטרו ולמעשה הפקיעה שטח של 15 מטרים בצד המזרחי של הרחוב ועוד 8 מטרים לצד המערבי בעומק של חמישה מטרים. משמעות הדבר, שכל הפרויקטים של תמ"א 38 לאורך רחוב סוקולוב תקועים ולא יכולים להתקדם. בקטע שבין רחוב זרובבל לביאליק מדובר על לא מעט בניינים משני הצדדים שרוצים מאוד לעשות תמ"א ולא יכולים. יש לא מעט יזמים שכבר הפסידו המון כסף מזה".

שחר, מה הפתרון שהציעו לכם?

"אמרו לנו לעשות תב"ע נקודתית אבל זה דבר שייקח שנים רבות אם בכלל. אם העירייה לא תיזום תב"ע נקודתית לכל בניין בהליך מזורז הבניינים ישארו כמו שהם, במצב ישן ומתפורר, כמו שאצלי בבית יש כבר דירות עם קירות מקולפים. באנו לגרובר עם פתרונות, אבל הוא זרק אותנו מכל המדרגות".

כתושב הרחוב, מהן הבעיות בו?

"אז קודם כל, זה שאין התחדשות עירונית ובקצב הזה גם לא יהיה בשנים הקרובות. מעבר לכך, כל תחזוקת הרחוב לוקה בחסר. מרצפות שלא החליפו אותם מעל 30 שנים. הניקיון שלהם פעם בכמה זמן זה פלסטר בלבד. חוץ מכמה עשרות עציצים ששמו, שום דבר לא השתנה. אין אכיפות לחניות כפולות. כל יום חוסמים לנו את הכניסה לחניה של בנין עם 50 דיירים. ההדרדרות החריפה בחמש-שש השנים האחרונות. אבי גרובר הבטיח לנו שינוי ושהרחוב יהיה תוסס ופעיל, אבל בפועל הוא לא עשה כלום. הוא הוליך אותנו שולל".

עד כדי כך האכזבה מגרובר גדולה?

"בוודאי. הוא לא קיים את ההבטחות שישתף אותנו בהליכים ובהחלטות. הבטיח לחדש את הרחוב והדבר לא נעשה. אנחנו לא מרגישים שהוא מייצג אותנו במאבק מול נת"ע. הוא אמור לשמור על האינטרסים שלנו וזה לא משהו שקורה היום".

אפרופו נת"ע, מה אתה יודע על תכניות הנת"צ והמטרו?

"יש שתי תוכניות שהמדינה מקדמת במקביל. הנת"צ שהיא תכנית עילית והמטרו שהיא רכבת תחתית. ממה שאני יודע, המטרו אמור להגיע מכיוון גלילות ואז לקחת שמאלה לתוך סוקולוב מתחת לכיכרות של דרך השרף. כל מה שאני יודע על התכניות למדתי לבד. העירייה לא משתפת אותנו בזה. אני לא מאמין שתכנית המטרו תצא בכלל לפועל ולכן הכעס שלנו גדול, כי בינתיים אנחנו נתקעים עם בניינים ישנים".

אלו דברים אתם דורשים?

"בנוסף לכל מה שציינתי עד עכשיו, גרובר חייב למנות מישהו מתוך חברי המועצה שיהיה פרויקטור רק לרחוב סוקולוב. הצענו לו כמה שמות אבל הוא דחה על הסף. אמרתי לו שאם זה יצליח זה יזקף לזכותו, אבל הוא מיסמס את זה".

מדוע החלטתם לצאת בקמפיין כה אגרסיבי?

"כי לתושבי וסוחרי סוקולוב נמאס מהמצב הקיים ואנחנו לא ניתן מנוחה לראש העירייה עד שנראה שינוי עם לוחות זמנים פתרונות. אם הוא נותן לנו להרגיש מיואשים אנחנו נמרר לו את החיים".

"תושבי סוקולוב אינם שעירים לעזאזל"

עו"ד גלית קיט-טלמור, בעלת דירה בצד המערבי של רחוב סוקולוב, אמרה: "בבנין בו יש לי דירה התחלנו לקדם הליך להיתר מכח תמ"א 38/2, אולם היזם הקפיא בשלב זה את הבקשה. בחודש הבא צפוי להתקיים דיון בות״ל בתוכנית המטרו שתעבור ברמת השרון. זה מאוד מדאיג ומטריד אותנו. תוכנית זו מתירה הפקעה תת קרקעית ועל קרקעית – של בנייני מגורים ושל חלקות בייעוד למגורים או מסחר. בעלי הזכויות פנו לנציגי העירייה, בניסיון לקבל את עמדתם לתוכנית. ומה אומרת העירייה? שותקת ולא אומרת. בעלי הזכויות יוצאים למאבק ורוצים לקבל תשובות והבהרות: האם תושבי סוקולוב ובעלי החנויות מעניינים כלל את העירייה והעומדים בראשה? האם נציגי העירייה מבינים את גודל הנזק והפגיעה העצומה והבלתי הפיכה, שגורמת להם תוכנית המטרו? האם הם הפנימו שהתוכנית מסכלת את מימוש תמ"א 38, בבנייני מגורים ישנים ומוזנחים, שחלקם כבר החלו בהליכי התמ"א?

את הפוסט הנוקב שהעלתה לפייסבוק סיימה עו"ד קיט-טלמור: "הגיע הזמן שתושבי סוקולוב, הנפגעים העיקריים והישירים מהתוכנית, יקבלו תשובות ראויות, לשאלות המטרידות אותם. הגיע הזמן שהעירייה תפעל כמצופה ממנה ותקיים את חובותיה על פי הדין. תושבי סוקולוב אינם שעיר לעזאזל".

אבי גרובר ראש העיר רמת השרון
אבי גרובר."דלתי פתוחה בפני התושבים והסוחרים"

העירייה: "אנו משקיעים ומקדמים את רחוב סוקולוב"

מהעירייה נמסר בתגובה לטענות: רחוב סוקולוב, כמו רחובות מסחריים רבים בישראל, סובל ממצוקה רבת שנים. הגורמים לכך הם רבים ומגוונים, ביניהם שינויים בהרגלי הצריכה במרחב הציבורי, קניונים, ירידה במסחר העירוני ועוד. כדי להמציא את הרחוב מחדש, דרושה פעילות של זרועות שונות -העירייה ולצידה בעלי הנכסים.


העירייה עשתה צעדים שהמשמעות הכספית שלהם חוסכת מיליוני שקלים לבעלי הדירות ומאפשרת להם לעמוד בתקנים כדי לאפשר את ביצוע הפרויקטים. בראש ובראשונה תיקנה העירייה את תקן החניה, צעד שהקטין את מספר החניות הנדרש בכל בניין בכעשרים מקומות חנייה בממוצע, מהלך שחוסך כשני מיליון ש״ח לעלויות של כל פרויקט. העירייה הסבה שמונה מגרשים בסביבת סוקולוב ואוסישקין משצ״פים לחניונים כדי לאפשר כופר חניה ובכך לאפשר מרווח תמרון נוסף ליזמים לקדם פרויקטים של תמ״א.

העירייה השקיעה ומשקיעה בגינון ברחוב, תיגברה את הניקיון בו, יצאה במספר קמפיינים לעידוד הקניות בעיר על ידי תושבי העיר. בנוסף, העירייה קידמה ומקדמת אירועים עירוניים שיעודדו את הציבור להגיע למרחב הציבורי בסוקולוב.

כשהעלות השנתית של כל אלה הינה מאות אלפי שקלים העירייה תפתח בקרוב חממת יזמות ("האב") בבניין המשופץ בפינה של סוקולוב ואוורבוך במטרה למשוך צעירים לעבוד ולשהות ברחוב. בימים אלה פועלת וועדה של חברי מועצה לטיפול בעסקים העירוניים אשר חלק משמעותי במנדט הינו בחינת אפשרויות סיוע לעסקים ברחוב סוקולוב.

 
בכל הנוגע לגופי תכנון ארציים כגון נת"ע, קיבלנו את התוכניות והם ישקלו בכובד ראש מתוך הבנה למשמעויות שלהם בקידום פרויקטים של התחדשות עירונית בתקופת הביניים. ככלל המטרה היא לאפשר לתושבי רמה"ש תחבורה ציבורית מתקדמת מחד ושמירת צביון הרחוב כרחוב מסחרי מאידך.


דלתו של ראש עיריית רמת השרון, אבי גרובר, פתוחה בפני כל תושב ובוודאי בפני סוחרי רחוב סוקולוב, ובמהלך שנות כהונתו בתפקיד נפגש ראש העירייה מספר רב של פעמים עם תושבים ובעלי עסקים שונים. קמפיין נגד העירייה והשחרת הרחוב בוודאי שלא יקדם את הרחוב אלא להיפך".

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ של "שרון און ליין" הרצליה לחץ כאן

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ של "שרון און ליין" רמת השרון לחץ כאן

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ של "שרון און ליין" כפר שמריהו לחץ כאן

להצטרפות לדף הפייסבוק של "שרון און לייין" לחץ כאן

 

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.