"הכל בראש" – גם ההתמודדות עם הקורונה / דרור קרייזלר

חוסן מנטלי הוא היכולת לתפקד באופן מיטבי גם במצבים משתנים ולא צפויים. דרור קרייזלר, מאמן מנטלי לספורטאים ממליץ לנצל את הימים האלה לבניית שגרה, ממש כמו באימונים

וירוס הקורונה הצליח לשבש ולשנות סדרי עולם. הוא משפיע וישפיע על כולנו עוד חודשים רבים ובתחומים שונים של חיינו. הקורונה שנחתה על העולם גורמת לנו לחששות ומאלצת את כולנו לשינויים והתמודדויות רבות כמו בידוד, שינויים בתוכניות, ביטול טיסות, חופשות, אירועים, שינוי צורת עבודה ועוד.

טלי למדן יועצת נדל"ן

חוסן מנטלי הוא בין היתר היכולת להתמודד ולתפקד בצורה מיטבית במצבים משתנים ו/או לא צפויים. אירוע כזה הוא הבידוד שמתרחב יותר ויותר. להיות ״סגור״ במשך כ 14 יום זה לא דבר שאנחנו רגילים אליו וסביר שאף אחד לא התנסה בזה קודם ובצורה כזו. להיות לבד עם עצמנו סגורים ומנוטרלים מהסביבה הקרובה ביותר זו אינה סיטואציה מוכרת ורגילה ופעמים רבות מובילה לחששות, מחשבות שליליות ופחדים (גם כשאנחנו בבידוד עם בני משפחה נוספים).

בקרב ספורטאים בכלל וספורטאי עלית בפרט ידוע שהדרך הטובה ביותר להפחית חששות ולמנוע כניסת ״מחשבות לא טובות״ היא יצירת שגרה (בספורט נהוג לכנות זאת ריטואל): מקפידים על סדר פעולות קבוע שחוזרים ומבצעים באופן קבוע באימונים, כהכנה למשחק ביום משחק, במשחק / תחרות עצמה וכדומה. סדר יום זהה וקבוע ביום המשחק הוא גם דוגמה מצוינת לכך. ספורטאים מקצועיים נוהגים לשמור על שגרה וסדר פעולות קבוע ביום משחק / תחרות שכולל גם את האוכל, זמן שינה ומנוחה, פעולות שעושים באותו היום ודברים נוספים.

דוגמה נוספת היא סדר פעולות קבוע אותו מבצעים שחקנים לפני קליעת עונשין, בעיטת פנדל וכדומה – כדי למנוע התגנבות מחשבות שליליות ופגיעה בריכוז לפני הביצוע.

לשוהים בבידוד חשוב ומומלץ ליצור ״שגרת בידוד״ –  תכנון סדר יום קבוע ומוגדר שימלא את היום והזמן הפנוי, ייצור עניין ותעסוקה, יתרום ויאפשר גם לעשות את כל הדברים אותם ״תיכננו לעשות״ – אבל דחינו שוב ושוב, כמו לשמור על כושר ועוד.

בימי בידוד חלקו את היום שלכם ויצרו ״משבצות זמן״ ושיוקדשו לדברים הבאים:

מרכז מתחברים מתנות לחג
  1. לימדו דבר מה חדש שרציתם ללמוד זמן רב ולא הספקתם (דרך יוטיוב, NETFLIX, הדרכות אינטרנטיות, קורסים און ליין וכדומה).
  2. בצעו מידי יום 2-3 דברים שאתם דוחים כבר זמן רב (סידור ניירת, מעבר ומחיקת מיילים ישנים, סדר בארון וכדומה.
  3. דאגו ועשו טוב לגוף ולנפש – הקדישו כ-15 דקות בכל יום לדמיון מודרך / מדיטציה. זה מרגיע, ממלא אנרגיות טובות ו…גם מעביר זמן בצורה נעימה ורגועה (קיימות אפליקציות רבות שבהן תוכלו להיעזר).
  4. שמרו על כושר ותזונה – אל תהפכו את ימי הבידוד לימי ״בליסה״ וחגיגת מטעמים וממתקים. זה בסדר לפנק את עצמכם אך במידה.
  5. אם אתם בריאים ומרגישים טוב מומלץ וחשוב לבצע תרגילים ולשמור על כושר וגמישות בזמן הבידוד (מומלץ להתייעץ עם רופא לפני הפעילות).
  6. נצלו את הזמן לקריאת ספרים – זה מפתח את הדימיון הזיכרון ואת המוח.
  7. נצלו את הזמן לביצוע כיוונון במסלול החיים שלכם. בדקו עם עצמכם לאן הגעתם עד היום / על מה צריך לעבוד / לשפר / לשנות. הגדירו תוכניות ומטרות קדימה ומה הפעולות הנדרשות שיש לעשות כדי להשיג מטרות אלו בהמשך.
  8. הקדישו מחשבה וכוונה ורישמו הכל בצורה מלאה ומפורטת והנה קבלתם שלד של תוכנית פעולה ומפת דרכים שתעזור לכם להיות מאושרים יותר, בטוחים יותר ותקדם לעבר השגת המטרות.

ודבר אחרון עבור ספורטאים בבידוד (גם ספורטאים צעירים) שאינם יכולים להתאמן במסגרת הרגילה: הבידוד הוא זמן מצוין להקדיש לאימון מנטלי שהנו אחד משלושת המרכיבים החשובים של ספורטאי – יכולות גופניות, יכולות מקצועיות ויכולות מנטליות. בזמן הבידוד מומלץ וחשוב לעבוד על החוסן המנטלי ובכך להתמודד טוב יותר עם הבידוד ולהקל על החזרה לאימונים, מה שיאפשר לכם להגיע מוכנים וחזקים יותר מנטלית וזה יסייע לצמצם את זמן החזרה לכושר משחק מלא ובכלל.

וכמו שאמר יאניס מאמן מכבי תל אביב לשחקניו "הכל בראש. ואם הראש מוכן אנחנו יכולים להתגבר על הכל. פציעות עייפות – זה הכל מגיע מהראש ואם נאמין, נוכל לעשות דברים גדולים"… ואני מוסיף גם על הבידוד והקורונה.

בזמן הבידוד אפשר לעבוד על החוסן המנטלי בצורה קלה ונוחה בשיחות וידאו ועבודה מרחוק עם מאמן מנטלי מקצועי. היפכו את הלימון ללימונדה וצרו ערך ותועלת ממשאב הזמן שפתאום נוצר וכמובן נאחל בריאות לכולם.

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ של "שרון און ליין" הרצליה לחץ כאן

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ של "שרון און ליין" רמת השרון לחץ כאן

להצטרפות לקבוצת הוואצאפ של "שרון און ליין" כפר שמריהו לחץ כאן

להצטרפות לדף הפייסבוק של "שרון און לייין" לחץ כאן

 

הכותב הוא מאמן מנטלי לספורטאים
הפייסבוק של דרור: http://www.facebook.com/dror.kreisler

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.