מייסדת ומנהלת מרכז ״מתחברים״ לטיפול רגשי וחברתי בטור מיוחד ל"שרון און ליין" לקראת פתיחת שנת לימודים בעידן הקורונה

 

***

שנת הלימודים בפתח וההתרגשות בשיאה. ילקוט חדש, מחברות ספרים ו-מגבלות הקורונה, שמביאות איתן בלבול ושינויים לגבי איפה ואיך נפרדים…

אז בין אם אתם מההורים שיורשו ללוות את הילדים לתוך הגנים והכיתות ביום הראשון ללימודים (גנים וכיתות א׳), או מההורים שיצטרכו להיפרד בשער (כל השאר…), הנה 14 טיפים שיקלו על הפרידות הצפויות:

  1. להיזכר מה עזר בעבר. הקורונה עם מגבלותיה בעצם החלה עוד בסוף שנת הלימודים שעברה. חלק מהילדים כבר התמודדו איתה בהצלחה. נכון ששנה חדשה מביאה עמה שינויים, כמו גן / בית ספר חדש, צוות חינוכי שמתחלף וכיוצא בזה – אך בפרידה תחת הגבלות שונות רובם כבר מנוסים. מה עזר להם בשנה שעברה? או אם אין להם ניסיון משנה שעברה, עיזרו להם להיזכר ביכולות ששימשו אותם בהתמודדויות עם אתגרים בעבר ולחבר זאת לפרידה מחר.
  2. בררו ועדכנו במה שכבר ידוע. מי ילווה אותם עד השער? מי ייכנס איתם ביום הראשון? מה שמות הגננת/מורה והסייעות? מה סדר היום הצפוי? אילו פעילויות מתוכננות? למי פונים במקרה של קושי?
  3. ילדים קטנים רעיונות גדולים. שאלו אותם מה יכול לעזור להם בפרידה וביום הראשון לדעתם. לילדים יש לפעמים רעיונות פשוטים ומוצלחים והכי חשוב – שמתאימים להם בדיוק! למשל לקחת איתם בתיק משהו אהוב מהבית, או ציור או לשאול שאלות כמו "מי יאסוף אותי?" – ולבקש להיות הנאספים הראשונים. יכול להיות שיענו לכם "לא יודעים". במקרה כזה אימרו: ״בואו נחשוב ביחד״, תציעו רעיונות, תבדקו אם הרעיונות מתאימים להם ותעודדו אותם להוסיף משלהם.
  4. משחק הניחושים. הפכו את הלא ידוע למשחק מעורר סקרנות: נחשו איך ייראה הגן מבפנים? איך תראה הכיתה? אילו פינות משחקים וספרים? מה יהיה סידור השולחנות? מה יהיה המשפט הראשון של הגננת או המורה במפגש מול כל הילדים? וכדומה. רישמו את כל הניחושים וכך התחושה בבוקר תהיה שהם יוצאים למשימה בהמשך למשחק, נרגשים וסקרנים. כשיחזרו תוכלו לבדוק עד כמה צדקתם או טעיתם ברשימת הניחושים.
  5. טקס פרידה אישי וסודי. ילדים אוהבים את הריגוש שב״סודי״, משהו שהוא רק שלהם ורק הם יודעים. משהו ייחודי. המציאו יחד טקס אישי ועשו חזרות – להתכונן לטקס יעזור להם גם להתכונן לפרידה. למשל, נפרדים עם 3 חיבוקים ונשיקה על הראש, או לחיצת יד מיוחדת, או נשיקה בכף היד שסוגרים אותה תוך ההסבר – "אל דאגה, היא תישמר גם אם היד תפתח בהמשך, כי היא ישר עוברת לחמם את הלב".
  6. מעלים חיוך. תחשבו על שילוב מילה, משפט או פעולה שתשבצו בדרך או בפרידה עצמה. משהו שכשהילדים יזכרו בו בהמשך זה יגרום להם לחייך. משהו מפתיע, כביכול לא קשור, שיצחיק אותם. למשל קפיצה משעשעת, חיקוי של דמות מצוירת משעשעת – מה היא הייתה אומרת להם בפרידה? הנחיה דימיונית לחייזר שמנסה להבין מה קורה פה לדוגמה.
  7. נכנסים / נשארים ביחד. גם אם הכניסה אינה מתאפשרת לכם, חישבו את מי אתם מכירים מהכיתה שתוכלו לתאם מפגש בשער כדי שייכנסו יחד. כניסה משותפת היא יותר נעימה ופחות מאיימת. במקרה של ילדי הגנים וכיתות א׳ שמתחילים שנת לימודים בסבבים של 6, עיזרו להם להתחבר עם ילד/ה אחר/ת מתוך ה-6 – זה יקל על שניהם להיפרד ולהישאר יחד לשחק.
  8. לבד אבל ביחד. הציעו לילדים לחשוב על דמות שהם אוהבים, מהמשפחה או מהטלוויזיה או מסרטים, ולקחת אותה איתם במחשבתם. עיזרו להם ממש לדמיין את הדמות. מה היא לובשת ליום הראשון? מה היא אומרת להם כשנפגשים בשער? ומה היה מעניין אותה אחרי שעוברים אותו? על מה הם יכולים ״לדבר״ בדרך, עד שיפגשו עוד חברים? מה עוזר לה בפרידות? ועוד.
  9. פתקים. הכינו להם פתקים עם משפטי אהבה וחיזוקים שיהיה להם נחמד לגלות, כמו אוצרות קטנים. לילדי הגן, שאינם קוראים עדיין, אפשר להכין פתקי לבבות וסמיילים, לגדולים יותר אפשר גם להציע שיחשבו על משפט שמחזק אותם כשהם אומרים אותו לעצמם ושישימו בקלמר, או במקום אחר, כך שיידעו איפה הוא נמצא ויוכלו להציץ בו בכל הזדמנות שירצו.
  10. תמונה משפחתית. צילום משפחתי יכול גם הוא להיות מקור של כוח, שכן הוא מעביר מסר של אהבה. גם אם נתקלים בקשיים במהלך היום שידעו שהם עדיין אהובים וראויים.
  11. כוחות על. חישבו יחד על הכוחות, התכונות והיכולות שלהם. למשל הומור, דמיון, פתיחות, חברות, סקרנות, חכמה, התבוננות ועוד – כמובן בהתאמה לכל אחד ואחת. הכוחות הללו לבטח עזרו להם בהתמודדויות עם מצבים מאתגרים בעבר. אין סיבה שלא יועילו להם גם הפעם. באיזה מהיכולות הם יכולים לעשות שימוש לחיזוק ומציאת פתרון מתאים לפרידות? להתחלות חדשות? הזכירו להם גם את היכולות לקחת נשימה עמוקה, לשאול שאלות ולבקש עזרה, שהן יכולות חשובות מאוד לכל הדעות!
  12.  קחו את הזמן. בין אם הפרידה היא ליד השער או בפנים לכל ילד יש את הקצב שלו. יש שנפרדים קצר ״ביי״ ונכנסים ויש שמתקשים להיפרד, במיוחד בהתחלה, וצריכים יותר זמן וחיבוקים. קחו בחשבון את הזמן הדרוש לפרידה והתארגנו בהתאם כדי לאפשר זאת. זיכרו שלחץ (שלכם) לסיים ולצאת רק יגביר את המתח (שלהם) ויקשה על הפרידה.
  13. רגשות. אין ״נכון״ ו״לא נכון״ כשמדובר ברגשות, בין אם הם נעימים יותר ובין אם הם נעימים פחות. קחו אוויר, היו רגישים לילדים, לתקופה ולמעמד הפרידה.
  14.  ומה איתכם? תתכננו משהו נחמד בשביל עצמכם, משהו שייתן מענה גם לצורך שלכם. יש סיכוי טוב שכל ההתרגשות והמתח דבקו גם בכם. זה יכול להיות גם משהו קטן של שינוי אוירה, כמו נסיעה לאורך הים בדרך לעבודה, או מחווה של כוס קפה ומאפה, או אפילו מוסיקה טובה שתגרום לכם חיוך והנאה.

שתהיה לכולנו שנה טובה מאוד!

ליאת קרן היא מייסדת ומנהלת מרכז ״מתחברים״ לטיפול רגשי וחברתי בהרצליה – מרכז שנותן מענה אישי ומותאם לכל משפחה במגוון טיפולים פרטניים, קבוצתיים, הדרכות הורים ואבחונים.

טלפונים: 054-9796361 / 077-2070028
אתר הבית של מתחברים: לחצ/י כאן
זירת הפייסבוק של מתחברים: לחצו כאן

ליאת קרן, מרכז מתחברים. צילום: פרטי

ליאת קרן, מרכז מתחברים. צילום: פרטי

ליאת קרן, מנהלת ומייסדת מרכז "מתחברים"

.


להצטרפות לקבוצות הוואצאפ של "שרון אונליין"

קבוצת הרצליה לחץ כאן

קבוצת רמת השרון לחץ כאן

קבוצת רעננה לחץ כאן

קבוצת כפר סבא לחץ כאן

קבוצת הוד השרון לחץ כאן

קבוצת כפר שמריהו לחץ כאן

קבוצת כפר יונה לחץ כאן

קבוצת נדל"ן לחץ כאן

לדף הפייסבוק של "שרון און לייין" לחץ כאן

לעמוד האינסטגרם של "שרון און ליין" לחץ כאן