המאבק על עתיד שדה התעופה בהרצליה נמשך: אגודת התעופה הכללית מסבירה מדוע פעילותו של שדה התעופה בהרצליה היא נחוצה והכרחית וקוראת לראשי הרשויות לסגת מהחלטתם לפעול לסגירתו של השדה

שרון יונתן

אגודת התעופה הכללית בישראל, עמותה הפועלת לקידום התעופה בישראל ולייצוגם שלטייסים, מדריכי טיסה, בעלי מטוסים וחניכי טיס, ממשיכה להילחם בקריאה לסגירתו של שדה התעופה ע"ש מודי אלון בהרצליה.

כזכור, לאחרונה התגבשה שוב חזית של ראשי עיריות רעננה והרצליה וראש מועצת כפר שמריהו, הקוראת לסגירתו של שדה התעופה בהרצליה. מנגד, תושבים רבים בהרצליה קוראים לפעול למהלך הפוך ולהשאיר את שדה התעופה על כנו ובכך למנוע הוצאה לפועל של תוכניות בנייה גדולות על שטחו.

שדה התעופה בהרצליה הינו אחד מששת שדות התעופה שנמסרו לניהול רשות שדות התעופה בעת הקמת הרשות ב-1977. השדה מופיע כשדה תעופה פעיל בתכנית האב לתעופה תמ"א 15 שאושרה בשנת 2000 ע"י הממשלה. לאחר סגירתו של שדה דב בקיץ 2019, נותר שדה התעופה בהרצליה שדה התעופה הפנים ארצי היחידי בכל השטח הגדול שבין חיפה לאילת.

באגודת התעופה הכללית מציינים כי בעשרים השנים האחרונות הופעלו לחצים כבירים לפינוי שדה התעופה בהרצליה והוא מוגדר כיום בתכנית המתאר המחוזית כשדה תעופה זמני לחמש שנים אם אפשרות הארכת השימוש בו ע"י המועצה הארצית לתכנון ובניה. הארכת תוקף השימוש בשדה התעופה בשלוש שנים, נעשתה כבר פעמיים ונדרשת ארכה נוספת להארכת פעילותו מעבר לאוקטובר 2021, המועד שנקבע בהחלטה האחרונה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה מאוגוסט 2018.

באגודת התעופה מציינים עוד כי לטובת התעופה הפנים ארצית של מדינת ישראל, נדרש שינוי בהחלטה לקצוב בזמן את השימוש בשדה. כל העברה של הפעילות המתקיימת היום בשדה התעופה הרצליה, חייבת שתעשה רק בהתאם להמלצת האלוף (מיל') הרצל בודינגר בדו"ח הועדה הציבורית לבחינת תכניות האב לתעופה משנת 2008 שגורסת שכל שדה שיש כוונה להעתיקו לאתר אחר, יש להעבירו רק לאחר שהשדה החלופי פועל בפעילות מלאה.

באגודה מסבירים כי שדה התעופה הרצליה הינו תשתית לאומית חיונית המשרתת את ענפי התעופה הכללית. בשדה מתקיימים לאורך עשרות בשנים (מאז הקמתו בתקופת מלחמת העצמאות) שירותים אויריים קריטיים לתעופה בישראל, על כל גווניה. הפעילות המשמעותית ביותר בשדה היא הכשרת טייסים – 80% מלימודי הטיסה האזרחית בישראל מתקיימים בהרצליה ב-6 בתי ספר ואקדמיות לתעופה. זוהי התשתית המרכזית להכשרת טייסים ישראליים שרוכשים את רשיונות הטיסה הראשונים לקראת הכשרתם כטייסים מקצועיים בחברות התעופה הישראליות. בנוסף, השדה מספק שירותים אויריים לרשויות המדינה וחברות פרטיות: השכרת מטוסים לצרכי פיקוח אוירי (למשל טיסות פיקוח בניה של משרד הפנים), טיסות מיפוי אוירי, צילום, הדברה ביולוגית, פיזור פיתיונות המכילים חיסון נגד כלבת, פיתוח מערכות טכנולוגיות מוטסות לחברות הטכנולוגיה והתעשייה הבטחונית, טיסות מסוקים רבות ועוד שירותים אויריים רבים מסוגים שונים. בשדה מתבצעת 90% מפעילות תחזוקת כלי הטיס הקלים והבינוניים במדינת ישראל וכן מקומות חנייה לכמאה מטוסים קלים מכל הסוגים.

עו"ד נתנאל (נתי) פרץ, יו"ר אגודת התעופה הכללית, מסביר: "ראשי הערים הרצליה ורעננה, יחד עם ראש מועצת כפר שמריהו, ממשיכים לקדם את 'תוכנית המסלול' שמטרתה להרוס את שדה התעופה ולבנות עליו שכונות ענק שיפגעו בתושביהם, יגרמו לפקקי ענק, עומס על התשתיות וזיהום אוויר. בזמן משבר כלכלי חסר תקדים בעקבות נגיף הקורונה, קריאתם לסגירת שדה התעופה, שמהווה תשתית לאומית חיונית ומקור פרנסה למאות מתושביהם, היא חסרת אחריות. למרות התנגדות עזה של תושבי הערים הסובבים את השדה לפינויו, מתוך הבנה שהשדה הוא מקור פרנסה, ממשיכים ראשי הערים להתנגד לפעילותו ולדחוף לסגירתו. אני מצר על כך שראשי הרשויות לא מבינים את הפוטנציאל הכלכלי העצום שגלום בשדה ומסתכלים על אינטרסים צרים שבאים בניגוד לרצון תושביהם. אני קורא להם לשתף עימנו פעולה ולעבוד יחדיו".

להצטרפות לקבוצות הוואצאפ של "שרון און ליין"

קבוצת רעננה לחץ כאן

קבוצת הרצליה לחץ כאן

קבוצת רמת השרון לחץ כאן

קבוצת כפר סבא לחץ כאן

קבוצת כפר שמריהו לחץ כאן

לדף הפייסבוק של "שרון און לייין" לחץ כאן

לעמוד האינסטגרם של "שרון און ליין" לחץ כאן